Od dzisiaj (4 kwietnia) II linia metra jest dłuższa o 3,4 km i trzy nowe stacje – Płocka, Młynów i Księcia Janusza. Pierwszy pociąg, zgodnie z rozkładem jazdy, odjechał ze stacji Księcia Janusza o godz. 5:00. Trzy nowe przystanki – bardzo różnorodne – są prawdziwą ucztą dla oczu i kontrastują z surowymi i sterylnymi stacjami na Targówku, otwartymi we wrześniu zeszłego roku.
Od dzisiaj II linia metra liczy 13,1 km długości i składa się z 13 stacji. Równo o 4:45 zostały otwarte wejścia na stację Księcia Janusza. Pierwszy pasażerski pociąg (nr 65) w kierunku Trockiej odjechał punktualnie o godz. 5:00, zatrzymując się na stacjach Młynów i Płocka. Pierwszy pasażerski pociąg (nr 66) z Ronda Daszyńskiego w kierunku Księcia Janusza odjechał o godz. 5:10. Nowe stacje zostały włączone do ruchu bez żadnej fety z uwagi na zagrożenie epidemiczne. Mają stanowić ułatwienie w poruszaniu się po mieście. Ratusz apeluje, by ich nie zwiedzać – na to przyjdzie czas po zakończeniu epidemii. Rano tłumów faktycznie nie było.
Miasto
podpisało umowę z firmą Gulermak na budowę nowego odcinka 29 września 2016 r. z czasem realizacji określonym na 38 miesiące. Wartość kontraktu to 1,148 mld zł brutto. Place budów wygrodzono 25 listopada 2016 r. Drążenie tunelu przypadało natomiast na 2018 r. – 18 stycznia opuszczono pierwszą tarczę do komory startowej na stacji Księcia Janusza, drążenie
rozpoczęto w połowie lutego i zakończono 3 września
druga tarcza przebiła się do komory demontażowej przy stacji Rondo Daszyńskiego. Tarcza Maria, wykonująca tunel południowy dla pociągów w kierunku Pragi, przez 127 dni wydrążyła dokładne 2545 m tunelu (bez odcinków stacyjnych) ze średnią prędkością 18 m na dobę. Tarcza Krystyna, której zadaniem było wykonanie tunelu północnego, przeznaczonego dla pociągów jadących z centrum na Wolę, wydrążyła natomiast w ciągu 116 dni 2541 m tunelu, osiągając średnią prędkość 22 m na dobę. Do niej należy też rekord odcinka – wynoszący 36,5 m na dzień. W styczniu 2019 r. rozpoczęto montaż torowiska, a zasadnicze roboty zakończyły się 29 listopada 2019 r. – choć nie wszystkie prace udało się zakończyć w tym terminie z uwagi na opóźnienie z przyłączem energetycznym. Jednocześnie zapowiedziano kwietniowy termin otwarcia, który został dotrzymany. Metro
otrzymało komplet pozwoleń na użytkowanie 31 marca 2020 r.
Poziom główki szyny pod poziomem terenu wynosi od 12,3 m do 18,2 m po ziemią (średnio 15,2 m głębokości). Tunel prawy liczy 3 481,6 m, a lewy – 3 477,7 m. Na odcinku znajdują się trzy stacje oraz trzy wentylatornie szlakowe. Perony liczą standardowo 120 m. Najkrótsza jest stacja C8 Płocka, której długość wynosi 163,6 m. Stacja C7 Młynów to 168,2 m, a C6 Księcia Janusza to aż 606,1 m – za stacją znajduje się długa komora torów odstawczych.
Za wystrój przystanków odpowiada Biuro Projektowe Kazimierski i Ryba we współpracy z pracownią Archinauci. Stacja C8
Płocka zlokalizowana jest pod ul. Płocką, po południowej stronie od ul. Wolskiej. Wystrój nawiązuje do przemysłowego rodowodu okolicy i charakterystycznej geometrii układów scalonych. Na ścianach i suficie położono panele z woskowanej miedzi w różnych odcieniach. Na wysokości kwadratowych kolumn znajdują się charakterystyczne białe bramownice, sięgające ścian zatorowych i dzielące przestrzeń stacji na segmenty. Na posadzkach położono białe lastryko, a ławki wykonane są z corianu. Przy schodach na peron oraz ścianach zatorowych znajdują się białe neony z nazwą stacji. Efektowne są zejścia na peron – z podświetlanych od tyłu mlecznych paneli. Na północnej antresoli (od Wolskiej)
w posadce znajduje się model kości prehistorycznego ssaka, którego szczątki odkryto w tym miejscu w listopadzie 2018 r. Na jednej ze ścian znalazło się też nawiązanie do Płocka w postaci logo miasta.
Stacja C7
Młynów znajduje się pod Górczewską, po wschodniej stronie przystanku kolejowego Młynów, między Sokołowską a Syreny. Wystrój, z charakterystycznymi różnej wielkości oczkami skrywającymi oświetlenie, nawiązuje do basenów i stawów w pobliskim parku Moczydło. Okrągłe są też corianowe ławki. Ściany przy schodach i na antresoli oraz strop są białe, natomiast rytmicznie perforowane ściany zatorowe – ciemno granatowe. Przy schodach na peron oraz ścianach zatorowych znajdują się niebieskie neony z nazwą stacji, oczywiście wpisane w oczko. .
Stacja C6
Księcia Janusza jest zlokalizowana pod Górczewską, między ulicami Księcia Janusza i Ciołka. Po zachodniej stronie znajduje się rozbudowana antresola z pasażem, punktem obsługi pasażera. Za nią zlokalizowana jest komora torów odstawczych i do nawrotu, sięgające aż ulicy Krępowieckiego, które pomieszczą osiem składów. Wystrój nawiązuje do dawnych ogrodów Ulrychów, gdzie zachowały się zabudowania i niektóre wyjątkowe gatunki roślin. Kolumny wraz ze stropem mają imitować szpalery drzew. Płynnie przechodzą z białego na dole do zielonego na górze – trójkątne panele barwione są w technice ombre, która zakłada harmonijne przejście z jednego koloru do drugiego. Natomiast ściany zatorowe to składanka różnej wielkości betonowych trójkątów. Tutaj neony są zielone.
Metro to także zmiany w okolicy. Górczewska w rejonie stacji Młynów
otrzymała nowy, miejski charakter z drzewami, mniejszym przekrojem, miejscami parkingowymi i drogą rowerową. Na zachód od Górczewskiej zachowano dotychczasowy przekrój jezdni po licznych protestach lokalnych radnych. W związku z otwarciem po przebudowie ul. Górczewskiej trasę zmieniają linie 171, 190 i N42, które wrócą na trasy sprzed budowy metra, natomiast linia 520 zostanie skrócona do pl. Bankowego.
Pozostałe zmiany w trasach autobusów zostały odłożone w czasie – chodzi o to, by nie zwozić pasażerów w jedno miejsce, do stacji Księcia Janusza.