Metro Warszawskie podpisało z konsorcjum firm Gulermak i Astaldi ostatnią umowę na rozbudowę II linii metra. Zadaniem wykonawcy będzie budowa odcinka od torów odstawczych za obecnie budowaną stacją C6 Księcia Janusza do stacji C4 Powstańców Śląskich (Bemowo). Prace zakończą się za trzy lata.
Dzisiaj (15 listopada) przedstawiciele Metra Warszawskiego i miasta podpisali umowę z konsorcjum firm Gulermak i Astaldi na projekt i budowę zachodniego odcinka II linii metra od torów odstawczych za stacją C6 Księcia Janusza do stacji C4 Powstańców Śląskich. Wartość kontraktu to 959 mln zł. Wykonawca zadeklarował realizację prac w ciągu 36 miesięcy, co oznacza, że budowa zakończy się w IV kwartale 2021 r.
Odcinek II linii metra z Woli na Bemowo liczy sobie 2 km długości. Składają się na niego dwie stacje, dwa odcinki szlakowe wykonane jako dwa równoległe tunele jednotorowe, tory odstawcze i manewrowe wraz ze stanowiskami do obsługi pociągów i drobnych napraw za stacją C4, dwie wentylatornie szlakowe oraz komora demontażowa dla tarcz przy stacji C6.
Łącznie do wydrążenia przewidziano 2664 m tunelu z główką szyny znajdującą się średnio ok. 14 m pod ziemią. Przystanek C5 Ulrychów powstanie pod Górczewską w rejonie ul. Białowiejskiej – naprzeciw centrum handlowego Wola Parlk. Kolejna stacja C4 Powstanców Śląskich (Bemowo), za którą przewidziano sporą komorę torów odstawczych, znajdzie się również pod Górczewską, po wschodniej stronie ul. Powstańców Śląskich, z wyjściami na wszystkie narożniki skrzyżowania i – po korektach –
także na przystanki tramwajowe.
Autorem koncepcji wystroju dwóch stacji na tym odcinku jest Andrzej Chołdzyński. Na swoim koncie ma już zrealizowane projekty stacji A18 Plac Wilsona, A22 Wawrzyszew i A23 Młociny na I linii, a także siedem przystanków centralnego odcinka II linii. Dla kolejnych stacji Chołdzyński zaproponował strop z kasetonami akustycznymi (w układzie skośnym do osi peronu na stacji C4 oraz w układzie równoległym do osi peronu na stacji C5) oraz wyłożenie ścian zatorowych panelami z blachy kortenowskiej (rdzewiejącej) dla stacji C4 i patynowanej miedzi dla stacji C5. W rejonie wyjść z peronów w przestrzeni między schodami ruchomymi przewidział podświetlany szklany słup, pełniący funkcję lampionu.
To już ostatnia umowa na rozbudowę II linii metra w obecnie zaplanowanym kształcie. W zeszłym tygodniu
miasto podpisało umowę z konsorcjum firm Gulermak i Astaldi na projekt i budowę dalszego zachodniego odcinka II linii metra – od torów odstawczych za stacją C4 Powstańców Śląskich (Bemowo) do stacji C1 Połczyńska wraz ze Stacją Techniczno-Postojową na Morach.
Wizualizacje stacji C5 Ulrychów mat. MW mat. MW
mat. MW
mat. MW
mat. MW
mat. MWWizualizacje stacji C4 Powstańców Śląskich (Bemowo) mat. MW mat. MW
mat. MW
mat. MW
mat. MW
mat. MW