Średnio, z obu linii metra, korzysta ponad 700 tys. pasażerów dziennie. Najpopularniejszą stacją, jeżeli chodzi o uśrednioną liczbą wejść i wyjść, jest Centrum, a po uwzględnieniu łącznika przesiadkowego – Świętokrzyska. Minimalnym zainteresowaniem cieszy się wciąż Zacisze na II linii metra.
Zgodnie z danymi udostępnionymi przez ZTM uśredniona liczba pasażerów korzystających z metra, z sześciu wybranych dni roboczych w marcu (18, 19, 20, 26, 27 i 28 marca), wahała się od 664,1 tys. do 729,4 tys. Ta wyższa wartość została odnotowana 26 marca. Oczywiście większą liczbę pasażerów wciąż przewozi I linia metra – od 391 tys. do 429,2 tys. dziennie. Z II linii korzystało od 273,1 tys. do 300,2 tys. pasażerów dziennie.
Najpopularniejszą stacją, jeżeli chodzi o uśrednione wykorzystanie pod względem wejść i wyjść, pozostaje Centrum na I linii. 27 marca z tej stacji skorzystało 44,8 tys. podróżnych. Na drugim miejscu na I linii znajduje się stacja Politechnika (37,7 tys.), a trzecim – Młociny (27,1 tys.). Wyniki powyżej 20 tys. osiągają jeszcze cztery stacje – Dworzec Gdański, Wilanowska, Świętokrzyska (bez pasażerów korzystających z łącznika) i Pole Mokotowskie.
Na II linii najlepsze wyniki, jeżeli chodzi o dane z 27 marca, osiąga Dworzec Wileński (28,8 tys. pasażerów). Następ nie w kolejności są Rondo Daszyńskiego (26,9 tys.), Rondo ONZ (26,3 tys.), Świętokrzyska (26,2 tys. – bez łącznika). Wynik powyżej 20 tys. osiąga jeszcze Bemowo, a na granicy jest Nowy Świat-Uniwersytet.
A jakie są najsłabiej wykorzystywane stacje? Na I linii to Stare Bielany (8,4 tys.), Słodowiec (8,8 tys.), Wawrzyszew (9,3 tys.), Marymont (9,3 tys.), Ursynów (10,2 tys.). Na II gorsze wyniki od najsłabiej wykorzystywanej stacji na I linii osiągają cztery przystanki. Bezkonkurencyjną pozycję zajmuje Zacisze (zaledwie 1,5 tys. pasażerów). Następne lokaty zajmują Szwedzka (3,6 tys.), Targówek Mieszkaniowy (5,9 tys.) oraz Ulrychów (7,5 tys.).
Oczywiście obraz ten zmienia się po uwzględnieniu łącznika na Świętokrzyskiej. Wówczas ze stacji I linii korzysta 52,4 tys. pasażerów (bramki – 21,9 tys., łącznik – 30,5 tys.), a II linii – 56,7 tys. (bramki – 26,2 tys., łącznik – 30,5 tys.).
ZTM podkreśla, że statystyki opierają się na średniej wejść i wyjść (z wyjątkiem Młocin – tu dane opierają się na wejściach). Organizator transportu twierdzi też, że spadła – co prawda nieznacznie – liczba osób korzystających z łącznika. Dla przykładu w szczycie porannym (6-9) w marcu 2023 r. było to 316,3 tys. pasażerów, a rok później – 278,4 tys. pasażerów, w szczycie popołudniowym (14-18) w 2023 r. – 386,2 tys., a rok później – 368,3 tys. – Rzeczywiście osób w tym dodatkowym przejściu jest mniej niż było. Uważamy, że wydłużenie metra oraz zmiany komunikacyjne wprowadzone w związku z tym, spowodowały zmiany tras codziennych podróży, dało inne możliwości pasażerom – mówi Tomasz Kunert, rzecznik prasowy ZTM.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.