Warszawskie metro uzyskało 392,5 mln złotych wsparcia od Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju oraz ING na zakup nawet 45 nowoczesnych pociągów metra. To pierwszy w Polsce tego typu projekt w ramach programu Zielonych Miast EBOR.
Zadaniem programu jest działanie na rzecz ochrony środowiska, poprawy jakości życia oraz wspieranie zrównoważonego transportu publicznego. Wpisują się to działania Metra Warszawskiego, które rozbudowuje sieć. Do jej obsługi jest niezbędny nowy tabor. Produkcja pierwszych pociągów Skody, które mają uzupełnić tabor na II linii i częściowo zastąpić najstarszy tabor na I linii,
jest już w toku.
Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR) oraz ING udzielają pożyczki w wysokości 392,5 mln zł (równowartość 87,2 mln euro) na nową flotę metra w ramach szerszego pakietu finansowania ING Banku Śląskiego, Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) i Unii Europejskiej (UE). – Inwestując w jakość życia, w politykę społeczną, nie zaniedbujemy inwestycji infrastrukturalnych oraz związanych z ochroną środowiska. Rozbudowa metra jest dla Warszawy kluczowym zadaniem pod wieloma względami. Po pierwsze nasi mieszkańcy zyskują szybki i wygodny transport, a po drugie ma to ogromny wpływ na ekologię, która jest dla nas priorytetem. Warszawa jako pierwsza w Polsce dołącza do międzynarodowego programu „Zielone Miasta”. Podpisanie porozumienia o przystąpieniu stolicy do programu Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju to kolejny krok w dobrą stronę – powiedział Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
Warszawa, największe miasto w Polsce, stoi przed wyzwaniem świadczenia usług transportowych dla rosnącej populacji, jednocześnie mając świadomość problemu jakości powietrza i wysokiej emisji gazów cieplarnianych. Stolica podejmuje działania, aby sprostać tym wyzwaniom, m.in. poprzez niedawny udział w EBOR Green Cities, jako pierwsze miasto w Polsce i jeden z liderów klimatycznych grupy C40. Miejski Plan Działania – Zielone Miasto, nakreślający dla Warszawy ścieżkę rozwoju niskoemisyjnego i prężnego reagowania na zmiany klimatu, jest wspierany ze środków z Polski i TaiwanBusiness – EBRD Technical Cooperation Fund.
– Warszawa jest pierwszym miastem w Polsce, które przystąpiło do Zielonych Miast EBOR, flagowego programu zrównoważonego rozwoju miejskiego Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju. Dzięki tej transakcji z zadowoleniem przyjmujemy zobowiązanie Warszawy do inwestowania w nowoczesną infrastrukturę transportu publicznego przy jednoczesnym opracowaniu kompleksowego planu poprawy ogólnego środowiska miejskiego. Jesteśmy dumni, mogąc stać ramię w ramię z naszym partnerem, miastem Warszawa, w jego dążeniu do budowania bardziej ekologicznej przyszłości dla jego mieszkańców – mówi Grzegorz Zieliński, dyrektor regionalny EBOR, dyrektor na Europę Środkową i kraje bałtyckie.
Program Zielonych Miast EBOR o wartości 1,5 miliarda euro szybko się rozrósł od czasu jego utworzenia w 2016 r. Pomaga każdemu miastu członkowskiemu dostosować rozwiązania do jego potrzeb środowiskowych dzięki unikalnej kombinacji środków, z których wszystkie mają na celu przybliżenie miast do niższej emisji dwutlenku węgla i bardziej przyjaznej do życia przyszłości. Przystępując do programu, miasta podejmują projekt inicjujący przy wsparciu finansowym EBOR i opracowują własny Plan Działania Zielonego Miasta, określający dalsze działania.