Metro Warszawskie podpisało z konsorcjum firm Gulermak i Astaldi przedostatnią umowę na rozbudowę II linii metra. Zadaniem wykonawcy będzie zaprojektowanie i zbudowanie odcinka od torów odstawczych za stacją C4 Powstańców Śląskich do stacji C1 Karolin wraz ze stacją techniczno-postojową. Prace zakończą się w IV kwartale 2022 r.
Dzisiaj (9 listopada) miasto podpisało umowę z konsorcjum firm Gulermak i Astaldi na projekt i budowę zachodniego odcinka II linii metra – od torów odstawczych za stacją C4 Powstańców Śląskich (Bemowo) do stacji C1 Połczyńska wraz ze Stacją Techniczno-Postojową na Morach. Na 3,92-kilometrowym odcinku przewidziano trzy nowe stacje.
– Pod koniec września podpisywaliśmy umowę na odcinek na Bródno, teraz podpisujemy umowę na lewym brzegu. Trochę to trwało z uwagi na odwołania. Za cztery lata pociągi zatrzymają się na nowych stacjach. Powstaną węzły przesiadkowe dla tysięcy osób. Zakładamy, że na Chrzanowie będzie mieszkać ok. 30 tys. osób – wskazała Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent miasta. – Niezwykle ważna dla sprawnej obsługi jest STP na Morach. Kończymy też gromadzenie dokumentów, w tym wariancja należytego wykonania, do podpisania umowy na ostatni odcinek – z Woli na Bemowo. Mam nadzieję, że nastąpi to w przyszłym tygodniu – dodała Renata Kaznowska, wiceprezydent.
Wartość umowy to 1,623 mld zł brutto. Dokumentację projektową na zlecenie turecko-włoskiego konsorcjum przygotuje firma ILF Consulting Engineers. Zaproponowany przez wykonawców czas realizacji całości zamówienia to 48 miesięcy, co oznacza, że prace zakończą się w listopadzie 2022 r. Odcinek ten zostanie udostępniony po następujących po zakończeniu prac odbiorach.
fot. Witold Urbanowicz
Podpisanie umowy wieńczy długi okres przygotowań. Konkurs na koncepcję architektoniczno-budowlaną został rozpisany w październiku 2016 r. Postępowanie
zakończyło się fiaskiem, gdyż zwycięzca –
konsorcjum Chołdzyński i Metroprojekt – zakodowało pracę w sposób umożliwiający jej identyfikację. W listopadzie 2017 r. ruszył przetarg od razu na
projekt i budowę odcinka. W marcu 2018 r.
poznaliśmy oferentów – chińską firmę Sinohydro oraz konsorcjum firm Gulermak i Astaldi. Problemem okazał się jednak fakt, że obie oferty znacznie – o ponad 400 mln zł – przekraczały budżet, wyznaczony na kwotę 1,2 mld zł. Ostatecznie jednak miasto
zwiększyło budżet i w czerwcu
wybrało włosko-turecką ofertę. Podpisanie umowy dwukrotnie jednak
opóźniły odwołania chińskiej firmy.
Gulermak i Astaldi, z którymi miasto podpisuje umowę, to weterani budowy II linii metra. Firmy te – razem bądź oddzielnie – realizowały bądź realizują wszystkie pozostałe odcinki II linii. 15 listopada ma z kolei zostać podpisana ostatnia umowa –
na budowę poprzedzającego odcinka między Wolą a Bemowem od torów odstawczych za stacją C6 Księcia Janusza do stacji C4 Powstańców Śląskich (Bemowo).
Gdzie będą stacje
Stacja C3 Lazurowa znajdzie się po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania Górczewskiej i Lazurowej. Głowica wschodnia będzie zlokalizowana między pętlą autobusową i tramwajową, z wyjściami także na północną stronę ulicy Górczewskiej, w rejonie bloków nr 228 i 228A. Głowica zachodnia wypadać będzie po wschodniej stronie Lazurowej, na południe od stacji paliw i restauracji McDonald’s. Nie zaplanowano wyjść na drugą stronę Lazurowej.
mat. MWNastępnie linia metra będzie wchodzić w ślad ulicy Coopera. Stację C2 Chrzanów zaplanowano w osi tej ulicy po północnej stronie Szeligowskiej i planowanego przedłużenia Człuchowskiej. Ostatnią stację, C1 Połczyńska, zaplanowano pod skrzyżowaniem Połczyńskiej i Sochaczewskiej, z wyjściami na wszystkie strony skrzyżowania.
mat. MW mat. MWZa ostatnią stacją, na 26-hektarowym obszarze ograniczonym torami kolejowymi, zaplanowano Stację Techniczno-Postojową Mory. Na jej terenie znajdą się m.in. budynek administracji, elektrowozownia, hala napraw taboru, myjnia, nastawnia, podstacja trakcyjna, zajezdnia taboru specjalnego, budynek straży pożarnej, magazyn materiałów łatwopalnych i gazów technicznych, oczyszczalnia ścieków, warsztaty służby infrastruktury, hala tokarki podtorowej i lakierni, zajezdnia lokomotyw spalinowych, stacja paliw, tor testowy, pętla zwrotna dla pociągów. Na terenie STP znajdzie się także częściowo zabytkowa aleja lipowa, która ma zostać zachowana.
Jak będą wyglądały stacjeZałożono, że perony – wyspowe na wszystkich stacjach – będą miały co najmniej 10 m szerokości. Perony i posadzki mają być wyłożone kamieniem sztucznym w postaci lastryka (ze szlachetnych kruszyw marmurowych). Nad peronem znajdzie się sufit podwieszany z blachy perforowanej ze stopniem perforacji min. 30%, z sugerowaną strukturą siatki w kolorze jasnoszarym. W przerwach dylatacyjnych przewidziano oświetlenie ciągłe ledowe. Również na ścianach zatorowych znajdą się panele akustyczne z blachy perforowanej o stopniu perforacji min. 30%, malowanej na kolor jasny szary. Pozostałe ściany mają być wykończone z barwionego betonu architektonicznego. Kolumny również mają otrzymać wykończenie w postaci betonu.
Z peronu na antresolę powinny prowadzić schody zwykłe, ruchome (co najmniej jedne – do góry) oraz windy. W rejonie schodów założono, że ściany do wysokości 1,10 m będą wykończone z płyt kamienia sztucznego, białego lub jasno szarego lastryko, stanowiąc niejako balustradę dla pasażerów. W hali odpraw na ścianach przewidziano panele z perforacją i nadrukiem, natomiast na suficie – analogiczne rozwiązania jak na peronie. W pozostałych częściach antresoli założono zastosowanie na posadzce jasnego lastryka, z cokołem przy ścianie w postaci lastryka białego (ze szlachetnych kruszyw marmurowych – Biała Marianna). Ściany zostaną wykończone panelami prefabrykowanymi betonu architektonicznego. Sufit zostanie pokryty jasno-szarym tynkiem wapiennym. W strefie ogólnomiejskiej, otwartej, znajdą się toalety, biletomaty i bankomaty, nie zaplanowano natomiast lokali handlowo-usługowych. Ponadto na stacji C1 zaplanowano lokal dla policji.