Metro Warszawskie ogłosiło przetarg na wykonanie dokumentacji dla rozbudowy układu torowego stacji Kabaty. Celem inwestycji jest umożliwienie płynnego ruchu pociągów przy zwiększonej częstotliwości kursowania. W wyniku przebudowy miałaby zwiększyć się liczba torów, na których możliwy jest nawrót pociągów. Ponadto dzięki dodatkowym rozjazdom sprawniejszy ma być wyjazd pociągów na linię z STP Kabaty.
Przedmiotem przetargu jest wykonanie wielobranżowej dokumentacji projektowej rozbudowy układu torowego stacji A1 Kabaty. Celem planowanej przebudowy jest zachowanie płynności ruchu przy zmniejszeniu czasu następstw.
Za stacją Kabaty znajdują się cztery tory. Tor wschodni (nr 1) jest ślepy i jest wykorzystywany przez rezerwę tunelową. Tory środkowe (nr 3 i 4) służą do zawracania oraz umożliwiają zjazd do i wyjazd z terenu STP Kabaty. Tor zachodni (nr 2) umożliwia zjazd do STP Kabaty.
Układ ten przy większej częstotliwości kursowania pociągów bywa problematyczny: zwłaszcza w porze zjazdu i wyjazdu pociągów, co wpływa na płynność ruchu pociągów na linii w kierunku Kabat. Średni czas postoju pociągu na torze 2 („Koniec trasy”) przy peronie pasażerskim przed zjazdem w tory odstawcze wynosi aż 77,8 s przy założonym czasie wymiany pasażerskiej wynoszącym 30 s. Natomiast przy „napełnianiu” linii pociągami wyjeżdżającymi z STP uzyskano czas następstwa wynoszący 185,2 s. Oprócz oczywiście samego układu torów na przepustowość wpływają m.in. zbyt duża odległość między końcem peronu a początkiem komory rozjazdowej, ograniczona prędkość ruchu, zbyt powolne przestawianie zwrotnic, sprzeczność przebiegów zjazdowych i wyjazdowych.
Bez przebudowy zwiększenie częstotliwości kursowania będzie skutkować zatorami. Propozycja zmian zakłada budowę nowych rozjazdów. Tor 1 miałby zostać połączony z torem nr 3 na końcu komory torów odstawczych. Tym samym pociągi mogłyby wyjeżdżać z STP na linię także po torze 1, nie blokując torów 3 i 4, które w ciągu dnia służą do zawracania pociągów. Ponadto tor nr 2 miałby zostać połączony z torem nr 4. Dzięki temu tor nr 2 mógłby być wykorzystywany także do zawracania pociągów. Ewentualna przebudowa będzie wymagać szerokiego zakresu prac: łącznie z rozbiórką torów, częściową rozbiórką płyty żelbetowej pod torami, wyburzeniem muru oporowego i obudowy tuneli, a także demontażu stropu tunelu.
Uproszczony schemat torowy. Kolorem czerwonym zaznaczono nowe odcinki torów i rozjazdówDo zadań wykonawcy będzie należało wykonanie ekspertyzy technicznej obiektu m.in. z analizą warunków geotechnicznych, hydrotechnicznych, wpływu na stateczność konstrukcji stacji. Następnie projektant będzie musiał przedstawić projekt koncepcyjny, w tym założenia funkcjonowania I linii w trakcie prac. Zakres zamówienia obejmuje też wykonanie analizy wpływu drgań, opracowanie projektu budowlanego. Wykonawca będzie musiał też uzyskać decyzję środowiskową, wszelkie pozwolenia.
Termin składania ofert mija 10 marca. Jedynym kryterium wyboru jest cena. Na realizację zamówienia w zakresie dokumentacji projektowej i uzyskania wszelkich zgód przeznaczono 22 miesiące. Wykonawca będzie pełnić też nadzór autorski nad realizacją prac – nie dłużej niż do końca 2024 r. Założenia projektowe przewidują utrzymanie możliwości prowadzenia przejazdów eksploatacyjnych na I linii metra w trakcie rozbudowy, a także dążenie do zachowania naziemnych ciągów komunikacyjnych w maksymalnym zakresie.