Metro Warszawskie rozbuduje w ciągu roku Stację Techniczno-Postojową na Kabatach. Powstanie nowa elektrowozownia, która pomieści 14 pociągów oraz nowy magazyn materiałów chemicznych. Inwestycja, która będzie kosztować 61 mln zł, jest niezwykle ważna z uwagi na przygotowania do przedłużenia II linii.
Metro Warszawskie rozstrzygnęło przetarg na rozbudowę Stacji Techniczno-Postojowej na Kabatach. Zakres prac przewiduje budowę hali postojowej taboru metra (obiekt nr 6). Jednokondygnacyjny obiekt o powierzchni 0,96 ha pomieści 14 składów. W przybudówce znajdą się m.in. dyspozytornia, rozdzielnia trakcyjno-energetyczna, pomieszczenie socjalne, magazyn. Oprócz tego powstanie nowy magazyn materiałów chemicznych (obiekt nr 13a). – Przejmie on funkcję, którą dotychczas spełniał obiekt nr 13 (magazyn materiałów łatwopalnych), przeznaczony do rozbiórki. Przechowywane w nim będą m.in. smary, oleje, rozpuszczalniki, zmywacze oraz inne materiały chemiczne – informuje Cyryl Wojewódzki z biura prasowego Metra Warszawskiego. Ponadto dostosowane zostaną układy torowy i drogowy – powstanie 3440 m nowego toru i 330 m nowych dróg.
Inwestycję za 61 mln zł brutto prowadzić ma firma Tor-Kar-Sson. – Wysłaliśmy już zaproszenie do podpisania umowy. Przewidywany przez Biuro Zamówień Publicznych termin zawarcia umowy to 9.10.2015 r. – mówi Cyryl Wojewódzki. Wykonawca będzie miał następnie 368 dni na zrealizowanie wszystkich prac. W ciągu pierwszych dni będzie zobowiązany do przejęcia i zabezpieczenia terenu budowy.
Warto przypomnieć, że losy przetargu, ogłoszonego jeszcze w zeszłym roku, są zawiłe. W lutym wybrano ofertę firmy MAR-BUD Budownictwo. W związku jednak z odwołaniem firmy Tor-Karr-Sson do Krajowej Izby Odwoławczej, Metro unieważniło wybór oferty. W marcu spółka ponownie wybrała ofertę złożoną przez MAR-BUD. Po raz kolejny wpłynęło odwołanie do KIO, która nakazała ponowną ocenę ofert. W czerwcu spółka unieważniła postępowanie, gdyż – jej zdaniem – żadna z dziewięciu złożonych ofert nie spełniała wymagań. W sierpniu nastąpił kolejny zwrot i po kolejnym odwołaniu do KIO i sądu Metro unieważniło… unieważnienie przetargu i wykluczenia części ofert. Kilka dni temu natomiast wybrano jednak ofertę Tor-Karr-Sson jako jedynej spełniającej kryteria.
Inwestycje są niezwykle ważne, gdyż odkąd dostarczono składy Inspiro spółce brakuje miejsca do obsługi pociągów (część z nich w oczekiwaniu na przeglądy czy remonty
stoi zafoliowana pod chmurką). Otwarty w marcu centralny odcinek II linii metra nie ma własnego zaplecza i jest razem z I linią obsługiwany przez STP Kabaty. Sytuacja nie poprawi się po rozbudowie II linii
o odcinki 3+3 (po trzy stacje w każdą ze stron), które będą wymagały
dostaw dodatkowego taboru. Oddzielna zajezdnia może powstać w
kolejnej fazie rozbudowy II linii – o ile zostanie rozwiązana kwestia dojazdu do obiektu. STP planowana jest dopiero na Morach, a metro dojeżdżać ma na razie, po zrealizowaniu przedłużeń, do stacji przy skrzyżowaniu Powstańców Śląskich i Górczewskiej. Do zajezdni brakować będzie więc jeszcze trzech stacji. Miasto skłania się więc do realizacji w tej fazie rozbudowy
tunelu łącznikowego bez stacji pośrednich, które powstałyby później.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.