W ostatnich dniach rozpoczęła się wymiana schodów ruchomych na stacji Politechnika. Na pierwszy ogień poszły dwa ciągi łączące peron z antresolą w głowicy południowej. W sumie do wymiany jest sześć biegów. Urządzenia zmienią też wygląd: pojawią się szklane balustrady. – Chcemy nawiązać do II linii metra – informuje Anna Bartoń, rzeczniczka prasowa Metra.
Po 27 latach od uruchomienia I odcinka I linii metra przyszła pora na wymianę wszystkich sześciu ciągów schodów ruchomych na stacji Politechnika. Metro Warszawskie podpisało 29 kwietnia umowę z firmą Otis – tą samą, która dostarczyła oryginalne urządzenia w latach 90. Wartość robót to 3,518 mln zł brutto.
Prace właśnie ruszyły – jak podaje Metro Warszawskie, 4 października o godz. 10:15 wyłączono dwa równoległe biegi schodów pomiędzy peronem a antresolą w głowicy południowej stacji. Zadaniem wykonawcy będzie demontaż starych schodów, montaż nowych i dokonanie wszelkich wymaganych prawem zgłoszeń i odbiorów. Demontaż starych urządzeń ma nastąpić w sposób umożliwiający wykorzystanie komponentów jako części zamiennych. Roboty przy tych biegach mają potrwać ok. dziewięć tygodni. Sukcesywnie w ciągu najbliższych sześciu tygodni zamykane będą kolejne ciągi schodów.
Metro wymaga schodów typu ciężkiego, przystosowane do dużego natężenia ruchu. W głowicy północnej zostaną zainstalowane urządzenia o wysokości podnoszenia 4600 mm (peron – antresola) i 4700 mm (antresola – powierzchnia x2), a w głowicy południowej 5500 mm (peron – antresola x2) i 5100 mm (antresola – powierzchnia). Kąt nachylenia określono na 30 stopni, prędkość nominalną na 0,5 m/s (warunkowaną nachyleniem i przepisami), a przepustowość na 6000 osób na godzinę. Urządzenia mają posiadać możliwość zmiany kierunku jazdy przez służby metra. Wymagana minimalna szerokość stopnia to 1000 mm.
Orygialne schody miały zabudowane balustrady, obłożone metalowymi okładzinami. Teraz pojawią się szklane balustrady – pomimo pewnych trudności, jakie to rozwiązanie nastręcza w codziennej eksploatacji (problemy z utrzymaniem czystości w wąskich przestrzeniach między schodami a ścianą stacji).
– Balustrady szklane nie są wymagane przez MW, ale chcemy nawiązać do II linii metra i ujednolicić wygląd schodów. W schodach starszego typu montowanych kiedyś nie było możliwości zrobienia balustrad szklanych z uwagi na fakt, że napęd poręczy był montowany wewnątrz balustrady – wyjaśnia Anna Bartoń, rzeczniczka prasowa Metra Warszawskiego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.