Na stacji Pole Mokotowskie – w głowicy północnej – ruszyła budowa trzech dodatkowych wind, w tym jednej na peron. Roboty, które potrwają do października, nie będą się wiązać z istotnymi ograniczeniami w funkcjonowaniu metra.
ZTM Warszawa zawarł umowę z Warszawskim Przedsiębiorstwem Mostowym Mosty Budownictwo na dobudowę wind w głowicy północnej stacji w październiku zeszłego roku. Jej wartość to 9,279 mln zł brutto. Prace mają potrwać 12 miesięcy – do 12 października 2023 r. Wykonawca przejął już plac budowy.
Na stacji zaprojektowano w sumie cztery nowe dźwigi. Trzy z nich miały połączyć poziom terenu z antresolą – przy wejściach wschodnim i zachodnim oraz z przystanku tramwajowego w kierunku Służewca. Ta ostatnia jest objęta zamówieniem uzupełniającym (opcjonalnym). Winda po wschodniej stronie powstanie między dwoma zejściami i połączy się bezpośrednio z antresolą stacji. Winda po zachodniej stronie zostanie wybudowana przy wyjściu północnym (od strony Batorego). Za ścianą schodów powstanie dodatkowy korytarz prowadzący do nowego dźwigu
Kolejna winda połączy antresolę z peronem. Zaproponowano jej budowę w obrębie peronu pasażerskiego z łącznikiem, prowadzonym nad schodami, a następnie po stronie wschodniej schodów (w miejscu pomieszczeń technicznych), w kierunku bramek biletowych. Na stacji musi zostać zaktualizowana informacja pasażerska oraz oznaczenia dotykowe dla osób niewidomych. Te w głowicy północnej przyjmą formę sprawdzonych, trwalszych i przyjaźniejszych dla użytkowników kamiennych płyt z guzkami i żłobieniami.
Wykonawca wygrodził już teren, a także część schodów na peron. Jak podaje ZTM, plan na najbliższe trzy miesiące zakłada m.in. montaż reperów geodezyjnych do monitoringu przemieszczenia budowli w pobliżu budowy. Przełożony zostanie fragment chodnika przy ulicy Bruna, a ponadto wykonane zostaną wykopy kontrolne w celu potwierdzenia położenia instalacji podziemnych – do przełożenia są bowiem, sieć energetyczna, gazowa i kanalizacja. Następnie teren zostanie zabezpieczony specjalnymi ściankami i prowadzony będzie wykop. W przypadku windy na peron konieczne są przebudowa pomieszczeń technicznych oraz budowa betonowego łącznika do windy nad schodami.
Jak zapewnia ZTM, w trakcie robót metro ma funkcjonować normalnie. – Nie ma ingerencji w konstrukcję stacji. Szyb na peron będzie miał fundament w podperoniu czyli konieczna będzie rozbiórka kawałka posadzki, beton ma być podawany z zewnątrz. Zakładamy zwężenia peronu, bez całkowitego zamykania wejścia od tej strony – mówi Tomasz Kunert, rzecznik prasowy ZTM.