Metro Warszawskie w drodze negocjacji udzieliło Siemensowi, producentowi składów Inspiro, zamówienia na dostawę wózków oraz zestawów kołowych dla jednego pociągu. – Pod koniec roku składy zaczną wychodzić spod gwarancji producenta i musimy mieć rotacyjny zapas części zamiennych – mówi Anna Bartoń, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego.
Przedmiotem zamówienia Metra Warszawskiego jest dostawa 12 wózków, zarówno silnikowych, jak i tocznych, oraz 24 zestawy kołowe toczne i napędowe. – Dwanaście wózków stanowi komplet rotacyjny dla jednego pojazdu. Umożliwia to, w razie potrzeby, podmianę wszystkich wózków na jednym pociągu. Pociągi już wkrótce będą wychodzić z okresu gwarancji i chcemy pozyskać, jak największą ilość części zamiennych, tak by zapewnić współczynnik gotowości taboru na odpowiednim poziomie – informuje Anna Bartoń, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego.
Taki zakup, planowany zresztą wcześniej, nie jest w Metrze niczym nowym. – Podobne liczby wózków i zestawów posiadamy w odniesieniu do innych typów taboru (Metropolis i seria 81). Są to typowe eksploatacyjne zestawy podzespołów rotacyjnych wykorzystywane przy naprawach, przeglądach bądź awariach. W celu maksymalnego skrócenia czasu usuwania poważnej awarii bądź wykonywania poważnego remontu używa się w takich sytuacjach zespoły rotacyjne – mówi Bartoń.
Siemens wycenił realizację dostaw na 5,24 mln euro netto. Po dzisiejszym kursie to wydatek rzędu 23 mln zł. Dostawa wózków kosztować ma 3,77 mln euro (ok. 16,5 mln zł), natomiast zestawów kołowych – 1,46 mln euro (ok. 6,4 mln zł).
Dostawa części zamiennych nie ma związku z problemem
nadmiernego zużycia kół w składach Inspiro, które skutkowało przyspieszonym zużyciem infrastruktury. Sprawa ta była przedmiotem sporu producenta i Metra. Zdaniem przewoźnika źródło problemu tkwi w niewłaściwej, przeważnie dwupunktowej współpracy koła i szyny. Siemens z kolei nie chce uznać tego za wadę systemową i posługując się opinią biegłego,
przekonuje, że to określone nieprawidłowości po stronie infrastruktury – zwłaszcza na II linii – wpływają na nadmierne zużycie kół pojazdów.
Ostatecznie strony
porozumiały się co do powołania wspólnego zespołu ekspertów do zbadania przyczyn tego problemu. – Komisja jeszcze działa, trwa ustalanie wniosków końcowych – informuje Anna Bartoń. Siemens zobowiązał się też do podjęcia niezwłocznych działań, które umożliwią wymianę kół w ośmiu pociągach. Jak informuje Metro, nastąpi to w III kwartale tego roku, a wymiana potrwa około ośmiu miesięcy. Kto pokryje koszty będzie wiadomo po tym, jak komisja zakończy pracę.