Sąd rozstrzygnął spór o dostawy do 45 pociągów dla warszawskiego metra i ostatecznie oddalił wszelkie skargi. Oznacza to, że w mocy pozostaje wybór Skody jako dostawcy nowych pojazdów. – Rozpoczynamy proces zmierzający do podpisania umowy – mówi Anna Bartoń, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego.
Metro Warszawskie rozstrzygnęło przetarg na dostawy do 45 nowych pociągów w czerwcu zeszłego roku.
Wygrała go Skoda, która zaoferowała 1,308 mld zł netto, pokonując cztery inne firmy. Od wyniku odwołali się konkurenci, którzy zarzucili czeskiemu producentowi złożenie nierealnej oferty, m.in. w zakresie okresów międzyprzeglądowych (o odwołaniach pisaliśmy
tutaj i
tutaj). Opinia biegłego była jednak niejednoznaczna i w grudniu Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła odwołania.
W styczniu tego roku od orzeczenia KIO
odwołali się najważniejsi w tym przetargu konkurenci Skody, czyli Stadler i Siemens Mobility. W I połowie czerwca odbyła się pierwsza rozprawa w Sądzie Okręgowym. Sąd wysłuchał stanowisk stron i wyznaczył na 5 lipca kolejny termin. Niestety, do posiedzenia nie doszło z uwagi na chorobę sędziego.
Sprawa została jednak ostatecznie rozstrzygnięta na dzisiejszym posiedzeniu. – Sąd oddalił skargi od wyroku KIO w sprawie przetargu na zakup taboru. Rozpoczynamy proces zmierzający do podpisania umowy – mówi Anna Bartoń, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego. Wizualizacja z koncepcją pociągu
tutaj.
Na realizację całego zamówienia przewidziano 53 miesiące. Pierwszy pociąg, zgodnie z przetargiem, powinien zostać dostarczony w ciągu 20 miesięcy od zawarcia umowy. Przekazanie terminowego świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu powinno nastąpić do końca 23 miesiąca od dnia podpisania umowy. Dodatkowo w ciągu 30 miesięcy od daty podpisania umowy Metro Warszawskie będzie mogło podjąć decyzję o rozszerzeniu zamówienia o kolejne 8 składów.
Komentarz Adriana Furgalskiego, wiceprezesa ZDG TOR:
Dzisiejsze orzeczenie jest kolejnym dowodem na to jak atrakcyjny jest rynek pojazdów szynowych.
Dla Hyundaia czy Skody ekspansja zagraniczna jest istotnym czynnikiem napędzającym wzrost całej gospodarki. Dzięki temu tworzone są wysokopłatne miejsca pracy w obszarach decydujących o jej konkurencyjności. Taką strategię z powodzeniem realizują właśnie nasi południowi sąsiedzi. Skoda Transportation dostarczyła swoje pojazdy już do ponad 50 krajów, w tym i do Polski.
To oczywiste, że taka ekspansja wymaga kapitału i odpowiedniego wsparcia i promocji ze strony państwa. Polscy producenci cierpią zwłaszcza na niedobór kapitału. Newag pozyskał go z giełdy. Dla Pesy takim wsparciem ma stać się zaangażowanie udziałowca jakim stał się PFR, natomiast żeby firma mogła zwiększać innowacje i port folio swoich produktów , choćby po to by mocniej wejść na zagraniczne rynki, potrzebne jest większe zaangażowanie kapitałowe.