Rozpoczęły się pierwsze kontrole pudeł wagonów Skody. Ta surowa konstrukcja waży jedynie 5 ton i wykonana została ze specjalnego połączenia aluminiowych, bardzo cienkich dużych ścian z grubymi, wytrzymałymi częściami. Tylko dla karoserii jednego wagonu wykonano 540 metrów specjalnych spawów.
Zamówienie na 37 nowych jednoprzestrzennych sześciowagonowych pociągów metra z opcją rozszerzenia o 8 dodatkowych składów wkroczyło właśnie w bardzo ważny etap kontroli i odbiorów pudeł wagonów. W fabryce wagonów w Ostrawie trwa kontrola dwóch pierwszych z 222 pudeł wagonów i zarazem pierwsza z kilku tysięcy kontroli zaplanowanych dla całego procesu produkcji pociągów. Wśród nich odbywać się będą kontrole: każdego gotowego pudła wagonu, każdego pomalowanego pudła wagonu, wózków, kompletnych wagonów a także próby statyczne i dynamiczne w fabryce oraz próby dynamiczne już na terenie warszawskiego metra. Obecnie kontroli poddawane są dwa wagony pośrednie, zaś w przyszłym tygodniu rozpoczniemy odbiory pierwszego wagonu czołowego.
Produkcja pudeł pociągów odbywa się w nowoczesnej fabryce Škoda Vagonka w Ostrawie. Nowa hala produkcyjna powstała specjalnie na potrzeby nowoczesnych konstrukcji taboru, w tym metra i kosztowała 40 mln euro. Jej linia produkcyjna zaprojektowana została do seryjnego cyklu pracy, podczas którego odbywa się spawanie automatyczne i ręczne. Unikalny proces spawania, opracowany został we współpracy z firmami ze Szwajcarii i Francji. Pozwala na stworzenie integralnej konstrukcji z lekkich profili stopu aluminium. Jest zaawansowaną technologicznie kombinacją bardzo cienkich dużych ścian (ściany boczne, podłoga, dach) i grubych, wytrzymałych części do przenoszenia i pochłaniania obciążenia związanego z pracą i zderzeniem, zgodnie z normami EN. Jedno kompletne pudło wagonu powstaje w ciągu zaledwie 2-3 dni.
Przetarg na dostawy do 45 nowych, jednoprzestrzennych składów metra rozstrzygnięty został w październiku 2019, po oddaleniu przez sąd wszystkich odwołań. Umowa na dostawę 37 fabrycznie nowych pociągów, z opcja rozszerzenia zamówienia o dodatkowych 8 składów podpisana została 30 stycznia 2020 r. Kontrakt przewiduje 222 wagony, w tym 74 z kabiną maszynisty i 148 wagonów pośrednich. Pierwszy skład powinien pojawić się w Warszawie pod koniec przyszłego roku.
fot. MW
mat. MW