Wbrew wielu obawom stacja C-13 Centrum Nauki Kopernik (dawniej Powiśle) nie opóźni otwarcia metra. Stacja, której przewodnim kolorem jest błękit, nie odstaje już od innych przystanków. Przystanek wyróżnia się kilkoma unikalnymi rozwiązaniami.
Stacja Centrum Nauki Kopernik jest nietypowa – składa się z dwóch korpusów, znajdujących się po dwóch stronach drogowego tunelu Wisłostrady i połączonych pod tym tunelem, na poziomie peronu, trzema równoległymi tunelami. W sierpniu 2012 r. podczas drążenia pierwszego z nich doszło do poważnej awarii. Na teren budowy przedostały się nawodnione masy gruntu spod tunelu Wisłostrady, który tym samym został pozbawiony stabilnego podłoża. Wymusiło to wstrzymanie dalszych prac i zamknięcie tunelu drogowego, a także zmianę harmonogramu drążenia tuneli szlakowych II linii metra. Wykonawca musiał wypełnić pustkę pod podziemną drogą, a także ustabilizować i wzmocnić grunt. Budowa samej stacji musiała zostać wstrzymana na dłuższy czas.
Na chwilę przed zgłoszeniem przez wykonawcę gotowości do odbiorów obiektów centralnego odcinka II linii metra, co miało miejsce 30 września br., stacja wyraźnie odstawała stanem zaawansowania prac. Brakowało wielu paneli, prowadzone były prace instalacyjne. Stacja była jednak odbierana przez komisję Metra jako jedna z ostatnich, co pozwoliło budowniczym na uzupełnienie braków. Teraz już przystanek nie odstaje od innych.
Kolorem przewodnim jest błękit – znajduje to odzwierciedlenie w barwie szklanego wejścia (motylka) oraz w suficie oraz ścianach zatorowych na peronie. Panele boczne są ozdobione grafikami Wojciecha Fangora. Podwieszany sufit, jak na innych stacjach, tworzą pofalowane aluminiowe kubiki.
Charakterystycznym elementem stacji jest jej konstrukcja pod tunelem Wisłostrady. Peron w tym miejscu składa się z trzech części – równoległych, połączonych ze sobą i zaokrąglonych tuneli. W Zamiast typowych kolumn kielichowych znajdują się otwory wykute w przestrzeni pomiędzy wcześniej drążonymi tunelami. Innym ciekawym elementem są obudowy szybów schodów ruchomych – tworzące półokrągłe tunele świetlne z panelami szklanymi, za którymi są ukryte nieregularnie rozmieszczone punkty świetlne. Mad zachodnim szybem góruje świetlik, który przepuszcza światło naturalne bezpośrednio na peron.
Stacja znajduje się pod skwerem na południowo-wschodnim narożniku skrzyżowania Wybrzeża Kościuszkowskiego i Mostu Świętokrzyskiego. W bezpośredniej bliskości znajdują się bulwary Wiślane. Jeden z tuneli stacji prowadzi na drugą stronę Wybrzeża Kościuszkowskiego.
Cały odcinek II linii metra znajduje się
w trakcie odbiorów. Inspektorzy Metra nie wykryli żadnych wad istotnych, które mogłyby zagrozić otwarciu. Teraz obiekty są sprawdzane przez służby państwowe. W miniony piątek
metro odwiedzała zaś premier Ewa Kopacz. Otwarcie zapowiadane jest na
14 grudnia br. fot. WU
fot. WU
fot. WU
fot. WU
fot. WU
fot. WU
fot. WU
fot. Martyn Janduła
fot. Martyn Janduła
fot. WU
fot. WU
fot. WU
fot. WU
fot. WU
fot. WU
fot. WU
fot. WU
fot. WU
fot. WU
fot. WU
fot. WU
fot. WU
fot. WU
fot. WU