Metro Warszawskie rozpisało przetarg ofertowy na najem powierzchni wagonów pod tablice i ekrany reklamowe przez okres trzech lat. Nowością będzie umożliwienie w czasie rzeczywistym emisji komunikatów specjalnych ZTM na wewnętrznych ekranach LCD. Przy okazji spółka ujawniła, które stare składy rosyjskie są planowane do pozostawienia w ruchu.
Przedmiotem zlecenia są małoformatowe tablice (28 x 88 cm), ekrany LCD (min. 19 cali) – będące oficjalnie częścią podsystemu informacyjno-reklamowego wewnątrz wagonów oraz zewnętrzna powierzchnia wagonów. W sumie do montażu reklam wytypowano pięć starych pociągów rosyjskich nr 02, 09, 10, 11 i 12 (pozostałe – 01, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 13, 14 i 15 – mają zostać
wycofane z ruchu i przekazane Kijowowi), 18 składów Metropolis, siedem nowych pociągów rosyjskich, 35 składów Inspiro i sześć składów Skoda (nr 77-82). W sumie to 1926 tablic reklamowych i 1962 ekrany. Zaznaczono przy tym, że wykonawca ma wprowadzać też reklamy do nowo wprowadzanych do ruchu wagonów (chodzi o Skody, których dostawy trwają).
Termin składania ofert mija 15 marca. Startować mogą firmy, które za ostatnie trzy lata obrotowe (wskazano 2021, 2020 i 2019) uzyskiwały roczny przychód na poziomie min. 12 mln zł i które dysponują odpowiednim doświadczeniem w prowadzeniu działalności reklamowej. Muszą też dysponować własnymi środkami finansowymi bądź zdolnością kredytową na poziomie min. 10 mln zł, by potwierdzić swoje możliwości w zakresie montażu i uruchomienia ekranów. O wyborze zdecydują wysokość opłaty czynszowej (99,5%) oraz wysokość opłaty za wykorzystanie zewnętrznych powierzchni wagonów (0,5%). Minimalny czynsz za najem miejsca pod tablicę – 90,38 zł netto miesięcznie, ekran LCD – 194,84 zł. W sumie więc w skali miesiąca wychodzi min. 556,4 tys. zł netto. Minimalna opłata za jednorazowe oklejenie zewnętrzne wagonu – po każdorazowym uzyskaniu zgody ZTM-u – to 411,6 tys. zł netto.
Operator będzie musiał dostarczyć koncepcję systemu reklamowego. System reklamowy „nie może ograniczać przestrzeni okna, wystawać poza obrys pokrywy, stwarzać możliwość zranienia lub uderzenia przez pasażerów i stanowić utrudnienie w miejscach ewakuacji”. Nie jest dopuszczalna ingerencja w poszycie wagonów, ani zasłanianie głośników i pokryw rewizyjnych. Reklamy nie mogą być też „dominującym elementem wystroju wagonów”. Na montaż i uruchomienie systemu reklamowego przeznaczono 30 dni od momentu powiadomienia najemcy o możliwości rozpoczęcia montażu.
Oferent zobowiązuje się do realizacji pociągów świątecznych / promocyjnych miasta – do dwóch rocznie. Pociąg świąteczny ma być uruchamiany w okresie od 1 grudnia do 6 stycznia. Ponadto oferent zobowiązuje się do udostępnienia 6 minut na godzinę do emitowania na ekranach komunikatów Metra i ZTM-u. Ponadto oferent zobowiązany jest do udostępniania czasu dla komunikatów specjalnych (do 15 min. na godzinę), które będą emitowane przez ZTM w przypadkach nadzwyczajnych (powstania jakichkolwiek zagrożeń w przestrzeni metra i zaburzeń w jego normalnym funkcjonowaniu). Komunikaty mają być przekazywane on-line przez ZTM.
Dotychczas operatorem reklam w pociągach był Stroer – i to do niej należą znajdujące się w wagonach tablice i ekrany LCD. Umowa jednak zakończyła się w styczniu, a w ostatnim czasie rozpoczął się demontaż starych nośników z wagonów. Inaczej wygląda sytuacja z reklamami na stacjach, regulowanych oddzielną umową. W ostatnim okresie Stroer
zdemontował wszystkie reklamy z nośników, twierdząc, że umowa jest zawieszona, a relacje z Metrem – zamrożone. Metro i miasto z kolei
stoją na stanowisku, że umowa dalej obowiązuje.