Metro Warszawskie unieważniło przetarg na sporządzenie raportu środowiskowego do realizacji I odcinka III linii metra Stadion – Gocław wraz z STP na Koziej Górce. Nie starczyło środków, by wybrać wykonawcę.
Zgodnie z ustaleniami I odcinek III linii metra ma łączyć stacje Stadion Narodowy i Gocław na prawym brzegu Wisły – głównie na terenie dzielnicy Praga Południe.
Odcinek ten ma skomunikować Gocław, Grochów i Kamionek. To 8 km tuneli i sześć nowych stacji: Dw. Wschodni, Mińska, Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i Gocław. Miasto
chciałoby ogłosić przetarg w II kwartale przyszłego roku na realizację tego odcinka w formule projektuj i buduj – pomimo tego, że na chwilę obecną są zabezpieczone środki jedynie na wkład własny, a efektywność zaproponowanej trasy budzi wiele kontrowersji. Można jednak przypuszczać, że termin ten ulegnie przesunięciu w związku z przesunięciem terminu wyborów samorządowych.
W ramach przygotowań do realizacji w sierpniu Metro ogłosiło przetarg na raport środowiskowy dla wspomnianego odcinka, na sporządzenie którego przeznaczono 90 dni. Na początku września minął termin składania ofert. Wystartowały trzy podmioty – od 579,5 tys. zł brutto do 1,205 mln zł brutto. To więcej niż zakładał budżet określony na kwotę 399,4 tys. zł brutto. Z tego względu Metro unieważniło dziś (5 października) postępowanie. Spółka uznała, że nie jest w stanie zwiększyć środków do wysokości ceny najkorzystniejszej oferty.
Jak pisaliśmy, Metro Warszawskie musiało sądownie ustalić właściwość Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. RDOŚ dopiero 2 września 2022 r. wydał postanowienie nakładające obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz określające zakres niezbędnego do wykonania raportu. Natomiast pod koniec września RDOŚ poinformował, że od decyzji tej 16 września wpłynęło zażalenie – 29 września RDOŚ przekazał je wraz z aktami sprawy do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Zażalenie zostało złożone przez radczynię prawną Karolinę Bonarską-Lenarczyk.
AKTUALIZACJA 7.10.
Jak
poinformowało Metro, istotnym czynnikiem wpływającym na los przetargu są decyzje RDOŚ, które wpłynęły do spółki dzień po otwarciu ofert. – W opinii Metra Warszawskiego wskazany w postanowieniu RDOŚ zakres raportu jest nadmierny i nieuzasadniony – mówi Anna Bartoń, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego. Narzucone obowiązki wydłużyłyby do ponad roku czas potrzebny na sporządzenie raportu środowiskowego. Teraz Metro oczekuje na decyzję GDOŚ.