Rijad, stolica Arabii Saudyjskiej, realizuje teraz bardzo ambitny projekt budowy 176 km linii metra. Pociągi, posiadające trzy klasy, mają charaktryzować się wysokim komfortem, by zachęcić podróżnych do korzystania właśnie z nowego środka transportu. Siemens, który produkuje składy dla dwóch z sześciu linii, zaprezentował właśnie pierwszy pociąg.
Stolica Arabii Saudyjskiej realizuje teraz ogromny projekt transportowy, zakładający budowę sześciu linii metra o łącznej długości 176 km. Pracują przy nim trzy konsorcja, w tym BACS, w skład którego wchodzą Bechtel, Almabani, Consolidated Contractors i Siemens. W październiku 2013 r. Rijad podpisał umowę z BACS na budowę linii 1 (niebieska) i 2 (czerwona) o długości 63 km. Zadaniem Siemensa w tym przedsięwzięciu jest dostawa 74 pociągów - 29 dwuwagonowych i 45 czterowagonowych - zbudowanych w oparciu o platformę Inspiro, a także dostawa systemu sterowania ruchem dla bezobsługowych pociągów oraz zasilania. Pociągi zostaną dostarczone w latach 2017-2018.
Podczas targów Innotrans Siemens pokazał pociąg dla Rijadu. Składy posiadają aluminowe pudła - w przypadku pociągów dwuwagonowych oba wagony są napędowe, natomiast w składzie czterowagonowym jeden z wagonów jest toczny, Pociągi mogą pomieścić odpowiednio 251 i 522 pasażerów (przy normie 4 osoby na metr kwadratowy), a liczba miejsc siedzących nierozkładanych wynosi 55 bądź 123. Długość składów wynosi 37,859 m i 75,712 m, a szerokość 2,740 m.
Pociągi są przystosowane do jazdy z zasilaniem z trzeciej szyny (750 V). Prędkość maksymakną projektową określono na 90 km/h, przy czym w ruchu będą one jeździć nie szybciej niż 80 km/h. Przyspieszenie wynosi 1,2 m/s2. Pociągi będą mogły pokonywać wzniesienia do 6%, a minimalny promień skrętu to 100 metrów (w zajezdni pociągi będą mogły pokonywać ciaśniejsze łuki o promieniu 60 metrów). Zastosowano wózki SF 1000, przystosowane do nacisku na oś wynoszącego ok. 13,5 tony.
Szczegóły wyglądu pociągu to dzieło pracy Siemensa i francuskiego biura projektowego Avant Premier przy ścisłych wymaganiach Rijadu (dlatego też pociągi innych producentów będą podobne). Wnętrze pociągu jest jasne, a symetryczne wzory na siedzeniach są nowoczesną interpretacją lokalnych tradycji. Przestrzeń jest bardzo dobrze rozświetlona, z dodatkowym oświetleniem ukrytym pod siedzeniami. Przy wejściach znajdują się uchwyty-drzewka, stylizowane na palmy. Nad drzwiami są natomiast elektroniczne tablice, które będą wyświetlać trasę.
W każdym składzie znajdują się trzy klasy - pierwsza, rodzinna i pojedyncza - które są rozdzielone automatycznymi drzwiami. W tzw. klasie pojedynczej przewidziano klasyczny układ miejsc bokiem pod oknami, rodzinna zawiera przewagę miejsc prostopadle do kierunku jazdy (bokiem bądź tyłem), natomiast pierwsza zawiera wyłącznie te prostopadle rozmieszczone siedzenia. W jednym rzędzie znajdują się wyłącznie trzy miejsca (w układzie 2+1), dzięki czemu zapewnione są szerokie przejścia.
Składy są w pełni automatyczne i bezobsługowe. Wyposażono je w nowoczesne systemy automatyki, wykrywania pożarów oraz sensorów przeszkód. Wagony czołowe wyposażono w panele dla jazdy manualnej po zajezdni bądź w razie awarii. Operatorzy będą mieli do dyspozycji ekrany dotykowe ze wszystkimi najważniejszymi komendami niezbędnymi dla prowadzenia pociągu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.