Dostawy składów Škoda Varsovia pozwoliły na przyspieszenie procesu wycofywania pociągów rosyjskich serii 81 – zarówno w starej, jak i nowej wersji. Część pojazdów, z uwagi na brak miejsca na Kabatach, odstawiana jest na torach odstawczych II linii.
Umowa ze Škodą opiewa na 37 składów. W Warszawie jest już 19 nowych pociągów, z czego do ruchu skierowano 17. – Kolejny pociąg na Stacji Techniczno-Postojowej spodziewany jest w przyszłym tygodniu – mówi Anna Bartoń, rzeczniczka prasowa Metra Warszawskiego. Dostawy
zakończą się w tym roku. Jak pisaliśmy, Metro
nie skorzysta z opcji na dostawy
Nowoczesne składy pozwalają na zastąpienie w ruchu pociągów rosyjskich i proces ten w ostatnim okresie przyspieszył. – Na stałe dotychczas wycofano z ruchu 12 składów: 1, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 14, 15, 37, 39, 40 – wylicza Anna Bartoń. W zestawieniu tym znajdują się zarówno „stare” pociągi serii 81, jak i nowsza wersja. W sumie Metro posiadało 22 pociągów rosyjskich (15 starych i siedem nowych). – Docelowo wycofane zostaną także wszystkie pozostałe składy serii 81 i zastąpione zostaną pociągami Varsovia. W eksploatacji zostanie jedynie skład 02, który w całości skonfigurowany jest z najstarszych wagonów – zapowiada rzeczniczka Metra.
W ramach umowy o współpracy Warszawa
przekaże 10 niepotrzebnych już składów do Kijowa. – Trzy pociągi zostały już przekazane. Kolejny transport spodziewany jest do połowy sierpnia br. – mówi Anna Bartoń. Pociągi, które trafią do Kijowa: 1, 7, 8, 4, 5, 14, 15, 3, 6, 13.
Co ciekawe, pięć składów odstawiono w torach odstawczych II linii metra. – Wynika to z braku miejsc postojowych na STP Kabaty i I linii oraz braku STP Mory – mówi Anna Bartoń. Druga STP zostanie ukończona dopiero w 2026 r. – wraz z ostatnim, zachodnim odcinkiem II linii. Pociągi rosyjskie nigdy nie obsługiwały II linii metra z uwagi na brak odpowiednich urządzeń systemu sterowania ruchem; ewentualny przejazd odbywa się więc w porze nocnej.