Na STP Kabaty dotarł właśnie kolejny pociąg Skoda Varsovia. Nowy skład ma dla warszawskiego metra symboliczne znaczenie ponieważ otrzyma numer 100. Jednocześnie o pomoc do Warszawy zwróciło się metro w Charkowie.
18 września rano na Stację Techniczno-Postojową na Kabatach wjechała kolejna Skoda Varsovia. Pociągiem od razu zajęli się pracownicy Metra Warszawskiego. Jedną z rutynowych czynności jest umieszczenie w kabinie maszynisty tabliczki z numerem. W tym wypadku jest to szczególna, okrągła liczba – 100.
To oznacza, że od początku funkcjonowania podziemnej kolei w Warszawie – uruchomionej w 1995 r. – wyprodukowano i przeznaczono dla stołecznego metra już sto pojazdów. Oprócz najnowszych, które powstają w Czechach, w Warszawie jeżdżą: Siemens Inspiro (35 składów dostarczonych w latach 2012-2014), Alstom Metropolis (18 składów dostarczonych w latach 2000-2005), a także rosyjskie typu 81 (22 składów dostarczonych w latach 1990-2009). Skoda w ramach umowy ma dostarczyć 37 składów, co oznacza, że do Warszawy przyjechał 25 pociąg w kolejności produkcji (ta kwestia jest jednak zawiła: to de facto 24 dostarczony do Warszawy skład, pierwszy z serii – prototypowy nr 76 – jest jeszcze w Czechach. Innymi słowy pociąg o nr 100 jest tak naprawdę 99. w historii dostarczonym składem do Warszawy). Dostawy, wg zapowiedzi Metra, mają się zakończyć w tym roku.
Dostawy nowych pociągów pozwalają na wycofanie najstarszych składów. Tak się stało z częścią pociągów rosyjskich – pierwszy
zjechał z linii pod koniec marca. Zgodnie z umową 10 składów ma trafić do Kijowa. Pod koniec kwietnia
odbył się transport pierwszych sześciu wagonów serii. Na razie przewieziono na lawetach do naszych sąsiadów sześć pociągów, wkrótce transport kolejnego składu.
Z prośbą o podobną pomoc zwróciło się także metro w Charkowie, gdzie w wyniku rosyjskich nalotów
zniszczonych zostało kilka składów. Trwają uzgodnienia zakresu możliwej pomocy. Warszawa miała w sumie 22 składy rosyjskie – 15 w starej i siedem w nowej wersji. W Warszawie ma pozostać pociąg nr 02 jako historyczny.
fot. MW
fot. MW