Metro Warszawskie rozstrzygnęło ponowione postępowanie na wykonanie prac projektowych dla przebudowy ławek na kilku centralnych stacjach – chodzi o rozwiązania, które zapobiegną „niewłaściwemu wykorzystaniu”, czyli spaniu na siedziskach. To odpowiedź na problem rosnącej liczby bezdomnych w metrze.
Oficjalnie władze miasta zdają się bagatelizować problem rosnącej liczby bezdomnych w metrze. – Odpowiadamy w sposób pozytywny, ale nie wszyscy jednak chcą korzystać z pomocy miasta. Wykluczamy rozwiązania siłowe –
mówił niedawno Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
Z jednej strony władze miasta twierdzą, że źródłem problemu jest bardziej zdecydowane działanie ochrony na dworcach, a z drugiej – wskazują na brak narzędzi prawnych. W 2018 r., po działaniach Rzecznika Praw Obywatelskich, z przepisów porządkowych usunięto w całości przepisy dotyczące usuwania uciążliwych pasażerów. W ich miejsce Rada Miasta nie przyjęła jednak żadnych nowych przepisów – podobnych chociaż do tych, które z powodzeniem dalej funkcjonują w innych polskich miastach. Do tego Metro Warszawskie zmieniło koncepcję Straży Metra Warszawskiego – jej głównym zadaniem jest pilnowanie infrastruktury metra, a nie czuwanie nad bezpieczeństwem pasażerów.
Pomimo tego są podejmowane działania na rzecz poprawy sytuacji. Metro prowadziło postępowanie na wykonanie dokumentacji projektowej dla modernizacji ławek peronowych poprzez wykonanie dodatkowych detali – podłokietników, wydzielenia pojedynczych miejsc siedzących lub innych rozwiązań „zapobiegających niewłaściwemu wykorzystaniu”. Na I linii wytypowano stacje A13 Centrum, A14 Świętokrzyska i A15 Ratusz, a na II linii – C11 Świętokrzyska. – Pilotażowy projekt koncepcyjnej przebudowy ławek obejmuje te, znajdujące się na stacjach metra o największym natężeniu ruchu pasażerów w obszarze Śródmieścia – wyjaśnia Anna Bartoń, rzeczniczka prasowa Metra Warszawskiego.
W zeszłym tygodniu – 18 kwietnia – Metro rozstrzygnęło postępowanie. Wygrała firma Archefakt Rafał Wójcik, która przygotuje dokumentację za kwotę 19,5 tys. zł brutto. W sumie na realizację prac projektowych przeznaczono 12 tygodni, licząc od momenty zawarcia umowy.