Metro Warszawskie rozstrzygnęło przetarg na wykonanie studium technicznego III linii metra. Zgodnie z zapowiedziami jej pierwszy odcinek dalej łączyć będzie stacje Stadion Narodowy i Gocław. Projektant ma przeanalizować trzy warianty przebiegu.
Przedmiotem postępowania jest opracowanie studium technicznego III linii metra wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka. Wykonawca będzie musiał wykonać analizy przebiegu i lokalizacji stacji dla pierwszego odcinka III linii pomiędzy stacją Stadion Narodowy (gdzie już znajduje się dodatkowy peron) a stacją Gocław poprzez opracowanie podstawowych założeń lokalizacyjnych, technicznych i własnościowych, które umożliwią prowadzenie dalszych prac przygotowawczych (tj. wykonanie badań geologicznych, opracowanie studium wykonalności, wykonanie projektów koncepcyjnych oraz projektów budowlanych).
O zamówienie ubiegało się pięć podmiotów. Ostatecznie wczoraj Metro Warszawskie rozstrzygnęło postępowanie. Najwięcej punktów zdobyły firmy Egis Poland, Transeko Brzeziński, Dybicz i Szagala oraz Egis Rail, które zaoferowało 1,907 mln zł brutto. – Przed nami jeszcze procedura ewentualnych odwołań. Mam nadzieję, że w niedługim czasie będziemy mogli podpisać umowę. Wykonana zostanie analiza dla trzech przebiegów – mówi Jerzy Lejk, prezes Metra. Opracowanie miałoby powstać w ciągu roku.
Pierwszy (kolor zielony) zakłada analizę dotychczas planowanego korytarza ze Stadionu do stacji Gocław w rejonie pętli autobusowej Gocław. Drugi wariant (kolor żółty) jest zgodny z koncepcją
prezentowaną w kampanii przez Rafała Trzaskowskiego (umożliwia wydłużenie III linii z Gocławia na lewy brzeg). Jej autorem jest profesor Andrzej Chudzikiewicz (szczegółowo o tym wariancie, który został złożony jak propozycja do nowego studium miasta pisaliśmy
tutaj). Trzeci wariant ma stanowić koncepcję zaproponowaną przez autorów opracowania, ale nadal łączyć ma stacje Stadion i Gocław.
mat. Metro Warszawskie
Analiza porównawcza musi zostać wykonana z uwzględnieniem kryteriów funkcjonalno-przewozowych w tym wielkości przewozów, integracji różnych podsystemów transportowych, przestrzennych (kolizje z zagospodarowaniem), środowiskowych (oddziaływanie na środowisko i warunki zamieszkania), a także ekonomicznych.
Co ciekawe, firma Transeko wykonywała już na zlecenie miasta plan systemu transportowego, stanowiący element prac nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Z opracowania wynika, że III linia, poprowadzona okrężną drogą, z przesiadką na Stadionie, może nie być najatrakcyjniejszą formą transportu. Firma sugerowała
przeniesienie końcówki III linii z Gocławia pod Ostrobramską, do węzła Marsa.
Pojawia się też wiele głosów za całkowitą zmianą przebiegu III linii. Według aktywistów z MJN, ale i projektantów firmy Multiconsult Polska w pierwszej kolejności po zakończeniu budowy II linii powinna zostać zbudowana linia w osi północ – południe, zwłaszcza w kontekście przepełnienia I linii. Analizy pokazały, że nowa linia metra w
osi północ – południe cieszyłaby się
dużym zainteresowaniem, większym niż kolejna linia na osi wschód – zachód.
Niedawno miasto informowało o
zabezpieczeniu w kolejnych budżetach kwoty blisko 1,2 mld zł na potrzeby budowy III linii metra od Stadionu przez Gocław do Dworca Południowego. To szacowana kwota wkładu własnego w przypadku przyznania środków unijnych. Na razie nie wiadomo, czy i z jakich środków będzie mogła korzystać Warszawa.