Metro Warszawskie jest jedną ze spółek komunikacyjnych zmagających się z dużym wzrostem opłat za energię. Najtańsza oferta na przyszły rok opiewa na 85,3 mln zł – to o 70% więcej niż w tym roku. Same stawki za MWh są natomiast o pond 80% większe niż w tegorocznej umowie.
Przedmiotem zamówienia jest zakup energii elektrycznej na potrzeby Metra Warszawskiego. Szacowana ilość to 126 000 MWh (+/-5%), 7 500 MWh w taryfie B22 w taryfie B21 i 300 MWh (+/-10%) w taryfie C21.Dodatkowo przewidziano opcję w postaci zwiększenia zamówienia o 9 500 MWh (+/-5%) w związku z możliwym uruchomieniem nowych stacji na II linii. Założono, że opcja może zostać uruchomiona w III kwartale 2022 r. Zamówienie obejmuje 12 miesięcy, począwszy od 1 stycznia 2022 r.
W piątek 22 października minął termin składania ofert. Budżet został określony na kwotę 67,475 mln zł brutto za zamówienie podstawowe i 72,266 mln zł z uwzględnieniem opcji. Najtańszą ofertę złożyła Enea, która proponuje 85,249 mln zł za zadanie podstawowe i 6,053 mln zł za zadanie opcjonalne. Tauron Sprzedaż zaoferował odpowiednio 85,529 mln zł i 6,073 mln zł, Veolia Energy Contracting Poland – 85,578 mln zł i 6,076 mln zł, Energa – Obrót – 85,735 mln zł i 6,087 mln zł, natomiast PGE Obrót – 87,126 mln zł i 6,186 mln zł. Ceny wahają się zatem od 637,14 zł do 651,16 zł brutto za MWh.
– W związku z faktem, że złożone oferty przewyższają wycenę, analizujemy sytuację. Decyzje co do dalszych kroków nie zostały podjęte – informuje Anna Bartoń z biura prasowego Metra Warszawskiego. – W naszym przypadku prąd to najwyższy koszt oprócz samych płac. Te ceny są mocno niepokojące –
mówił niedawno Marek Sokołowski, członek zarządu Metra ds. eksploatacji.
W poprzednim przetargu, obejmującym ten rok, najkorzystniejszą ofertę złożyła Enea z Poznania – na kwotę 48,9 mln zł brutto. Zamówienie obejmowało dostawy 139 300 MWh. Dla porównania – w tym roku zamówienie podstawowe obejmuje mniejszą wartość – 133 800 MWh. Sama stawka za MWh wzrosła więc o 81,5%.
Obecnie Metro odbiera energię przy wykorzystaniu 20 podstacji trakcyjno-energetycznych, stanowiących punkt odbioru energii w taryfie B21 i B22 (STP Kabaty, A1 Kabaty, A3 Imielin, A5 Ursynów, A7 Wilanowska, A9 Racławicka, A11 Politechnika, A13 Centrum, A15 Ratusz, A17 Dworzec Gdański, A18 Plac Wilsona, A20 Słodowiec, A22 Wawrzyszew, A23 Młociny, C7 Młynów, C9 Rondo Daszyńskiego, C11 Świętokrzyska, C13 Centrum Nauki Kopernik, C15 Dworzec Wileński, C17 Targówek Mieszkaniowy). Jedna odbiera prąd w taryfie C21 (przejście podziemne na stacji Ratusz). Wraz z rozbudową metra uruchomione zostaną cztery kolejne podstacje – C4 Bemowo, C5 Ulrychów, C19 Zacisze i C21 Bródno (wszystkie 2x1300 kW).
Średnie prognozowane zużycie energii dla dnia roboczego w miesiącach letnich wynosi 421 MWh, by wzrosnąć do 498 MWh w zimie. Największe godzinowe zużycie prądu – w ilości 26 MWh – Metro notuje w dni robocze w miesiącach zimowych pomiędzy godz. 15 i 16 oraz 16 i 17. Natomiast najmniejsza zarejestrowana wartość – 8 MWh – dotyczy niedzieli w lecie pomiędzy godz. 1 i 2, 2 i 3 oraz 3 i 4 w nocy.