Metro Warszawskie otworzyło oferty w przetargu na prace przedprojektowe dla IV linii metra w Warszawie, mającej połączyć Białołękę, Marymont, rondo Daszyńskiego, Ochotę, Służewiec z Wilanowem. O zamówienie, warte ponad 50 mln zł, ubiegają się trzy firmy.
IV linia metra przebiegać ma w osi północ – południe. Miałaby ona prowadzić z Myśliborskiej na Tarchominie, przez Henryków, Stare Świdry, Marymont (przesiadka na M1), Rondo Babka, Kercelak, Rondo Daszyńskiego (przesiadka na M2), Plac Zawiszy, Plac Narutowicza, Rakowiec, Żwirki i Wigury (przesiadka na M3), Służewiec, Wilanowską (przesiadka na M1) do Wilanowa. Linia będzie liczyła 26,35 km, a na jej trasie znajdą się 23 stacje. Lokalizacje stacji
tutaj. Nowa linia, przecinająca się dwukrotnie z I linią metra, ma stanowić jej odciążenie. Nowy korytarz
osiąga bardzo dobre i obiecujące prognozy napełnień.
Przetarg na prace przedprojektowe ruszył w marcu. W tym etapie m.in. uszczegółowione zostaną lokalizacje stacji, przeprowadzone będą analizy w sprawie automatycznego prowadzenia pociągów, lokalizacji nowej Centralnej Dyspozytorni dla całej sieci metra, a także zaproponowany zostanie podział na odcinki i etapy realizacyjne.
Dzisiaj (7 maja) minął termin składania ofert. Wystartowały trzy podmioty. Metroprojekt wycenił zadanie na 52,177 mln zł brutto, Voessing Polska – 52,275 mln zł, a ILF – 54,170 mln zł. Budżet został określony na 50,922 mln zł brutto. O wyborze zdecydują cena (60%), doświadczenie projektanta architekta (10%), projektanta konstruktora (10%), projektanta kolejowego (10%), projektanta geologa (10%).
Na realizację zamówienia przeznaczono 38 miesięcy. Prace przedprojektowe powinny więc, optymistycznie zakładając, zakończyć się w 2027 r. Po nich możliwe będzie ogłoszenie przetargu na dokumentację projektową, na wykonanie której potrzeba kolejnych trzech lat. Najwcześniej więc budowa będzie mogła ruszyć na początku przyszłej dekady – o ile oczywiście znajdą się środki finansowe.
Bardziej zaawansowane są przygotowania do realizacji kontrowersyjnego I odcinka III linii metra między Stadionem Narodowym a Gocławiem. Umowę na dokumentację projektową
podpisano w marcu. Projekt ma być gotowy w ciągu 36 miesięcy, a budowa może ruszyć najwcześniej w 2028 r.
mat. UM Warszawa