Od końca czerwca zeszłego roku metro dojeżdża do Bemowa. Jedna z nowych stacji znajduje się przy centrum handlowym Wola Park. Jak szacuje operator, liczba klientów zwiększyła się o ok. 12% – to jest o 1,5 mln w skali roku.
W zeszłym roku II linia metra
połączyła Wolę i Bemowo. Od 30 czerwca 2022 r. pasażerowie mogą korzystać z dwóch nowych stacji na zachodnim odcinku – C5 Ulrychów i C4 Bemowo. Obecna stacja końcowa Bemowo mieści się w centralnym punkcie dzielnicy – przy Urzędzie Dzielnicy, u zbiegu skrzyżowania Górczewskiej i Powstańców Śląskich, co przekłada się zauważalnie na liczbę pasażerów. Przedostatnia stacja – Ulrychów – mieści się jeszcze na terenie Woli. Rzut oka na mapę pozwala stwierdzić, że głównym jej beneficjentem – i generatorem ruchu – jest centrum handlowe Wola Park, a obszary intensywnej zabudowy wielorodzinnej jest nieco oddalony.
Jak wynika z danych ZTM, liczba wejść na stację Ulrychów w dni robocze na przełomie maja i czerwca kształtowała się na poziomie 6-6,9 tys. pasażerów, a wyjść – 7-8,6 tys. pasażerów. Wakacje przyniosły niewielką zmianę – liczba wejść na poziomie 5,7-6,1 tys., a wyjść – 6,7-7,5 tys. Co ciekawe, w soboty – w przeciwieństwie do wielu innych stacji metra – liczba pasażerów zauważalnie nie różni się. Przykładowo 2 czerwca odnotowano 6.055 wejść i 6.960 wyjść, a 29 lipca – 5.514 wejść i 6.433 wyjść. Spadek widać w niedziele niehandlowe – przykładowo dane ZTM-u z 30 lipca mówią o 1.521 wejściach i 1.713 wyjściach. Dane te potwierdzają, że to centrum handlowe jest głównym generatorem ruchu.
Choć stacja Ulrychów należy do kilku
najmniej popularnych stacji II linii metra, to wpływ jej otwarcia widzi już Wola Park. – Na podstawie raportu firmy JLL opublikowanego w maju 2023 dot. analizy potencjału Wola Parku szacujemy, że otwarcie stacji metra Ulrychów przełożyło się na wzrost liczby odwiedzin o ok. 11.9 proc. Oznacza to wzrost o ok. 1,5 mln klientów w skali roku. Cieszy nas, że już teraz możemy zauważyć, że nasi klienci w dużej skali wybierają transport publiczny jako środek dotarcia do Wola Parku – zauważa Emilia Szkudlarek, Acting Meeting Place Manager Wola Parku.
Jak wynika z badań satysfakcji klienta, w 2022 r. ok. 40% klientów docierało do galerii za pomocą transportu publicznego (to jest pięć punktów procentowych wzrostu względem roku poprzedniego). – Wierzymy, że w tym roku ten wskaźnik wzrośnie, jednak będziemy mogli podzielić się tymi danymi pod koniec 2023 roku, kiedy otrzymamy tegoroczne wyniki badań marketingowych. Będą to pierwsze tego typu badania po otwarciu stacji Ulrychów, więc wtedy będziemy w stanie rzeczywiście sprawdzić jaki miało to wpływ w skali roku – zaznacza Szkudlarek.
W 2019 r. firma Ingka, do której należy Wola Park,
rozważała budowę bezpośredniego podziemnego łącznika do przyszłej stacji metra. – Projekt budowy bezpośredniego połączenia jest nadal częścią naszego długoterminowego planu rozwoju Wola Parku. Aktualnie wciąż analizujemy możliwości związane z tym projektem – mówi Emilia Szkudlarek. Wymienia inne rozwiązania, które zwiększają popularność galerii (np. Ogrody Ulricha – warte 16,5 mln euro – które łączą food hall z salą zabaw dla dzieci).
Na razie Wola Park będzie poprawiać istniejącą drogę dojścia – otwarcie stacji metra, z uwagi na lokalizację wyjść, zmieniło nawyki klientów. – Mamy w planach sukcesywnie uzupełniać elementy małej architektury, takie jak ławki i kosze na śmieci. Pierwsze zmiany wprowadziliśmy już w ubiegłoroczne wakacje. Wyznaczyliśmy drogę przejścia dla pieszych, która biegnie od drugiego wyjścia z metra chodnikiem do pasów, prosto do centrum, jednak niektórzy piesi wybierają drogę na skróty, przez parking. Będziemy wprowadzać dodatkowe oznakowanie, np. malowanie poziomych znaków, aby wyznaczyć klarowną drogę dojścia od metra do wejścia głównego – przekazuje Emilia Szkudlarek.