Postulaty o likwidację niewygodnych i niespełniających swojej roli bramek biletowych w metrze na razie nie mają szansy na realizację. Co więcej, warszawski ZTM – w ramach dostosowania metra do potrzeb osób niepełnosprawnych – dostawi w tym roku na dziesięciu stacjach szersze bramki zamiast notorycznie otwartych wyjść awaryjnych. Poza tym warszawski organizator nie przewidział żadnych większych inwestycji w metrze.
Jak informuje ZTM, do końca marca 2019 r. realizowana jest
umowa na szersze bramki automatyczne na głowicach 10 stacji metra – A6 Służew, stacja A7 Wilanowska, stacja A8 Wierzbno, stacja A9 Racławicka, stacja A10 Pole Mokotowskie, stacja A 11 Politechnika, stacja A14 Świętokrzyska, stacja A15 Ratusz Arsenał, stacja A17 Dworzec Gdański, A18 Plac Wilsona. Zakres prac obejmuje instalację nowych, szerszych bramek dla osób z większym bagażem, dziećmi czy niepełnosprawnych, a także wymianę wygrodzeń i przeszkleń. – Dzięki temu osoby niepełnosprawne, osoby z małymi dziećmi oraz z dużym bagażem, będą mogły wygodniej wejść do metra, bez korzystania z bramek kołowrotowych. W bieżącym roku zlecone będzie wykonanie takich bramek wraz z infrastrukturą towarzyszącą także na stacji A13 Centrum – zapowiada Michał Grobelny z biura prasowego ZTM Warszawa.
Projekt, realizowany w ramach dostosowania metra do potrzeb osób niepełnosprawnych, ma w zamyśle zwiększyć też
szczelność systemu bramkowego. Teraz, na niektórych stacjach, nawet 60% pasażerów przechodzi bokiem – przez notorycznie otwarte wyjścia awaryjne, z pominięciem bramek. Nowe urządzenia problemu jednak nie rozwiązują: nadal istnieje bowiem wiele sposobów pozwalających na ominięcie bramek biletowych. Kołowrotki łatwo przeskoczyć, w rejonie bramek dostępne są też wejściówki umożliwiające otwarcie bramek, poza tym poza strefą bramek znajdują się windy. W efekcie bramki w tym wydaniu, nawet po zakończeniu rozbudowy, nie będą spełniały swojej podstawowej roli związanej z uniemożliwieniem wchodzenia na teren metra osób bez biletu.
Dalsze inwestycje również będą związane z dostosowaniem metra do potrzeb osób niepełnosprawnych. W zeszłym roku na dwóch stacjach
pilotażowo wymieniono metalowe listwy prowadzące dla osób niewidomych, na których przy gorszej pogodzie
ślizgają i wywracają się pasażerowie. – W przypadku pozytywnych wyników pilotażu, najprawdopodobniej w 2019 r. będzie przeprowadzona częściowa wymiana listew na innych stacjach I linii metra – deklaruje Grobelny.
Ponadto, w ramach środków bieżących, do 26 maja trwa wymiana oznaczeń krawędzi schodów na I linii w postaci antypoślizgowych nakładek. Do tej pory stosowano nakładki, które wystawały ponad stopień, ułatwiając potknięcia. Teraz w schodach pojawią się wycięcia tak, by nakładki nie wystawały ponad stopień.
ZTM informuje też, że nie są planowanie działania inwestycyjne w zakresie informacji pasażerskiej – oznaczenia występujące na stacjach w dalszym ciągu są
niespójne i niejednolite. – W zakresie informacji pasażerskiej nie są planowane działania inwestycyjne. Obecnie skupiamy się na projektach informacji pasażerskiej na stacjach, które są planowane do uruchomienia (zarówno odcinek wschodni jak i zachodni II linii metra). Poza tym w dalszej kolejności planowana jest aktualizacja istniejącej informacji, najpierw na II linii, a potem dopasowanie I linii do obowiązującego standardu – mówi Michał Grobelny.