Już jutro, 8 maja, ruszą pierwsze metrolinie, czyli nowe linie autobusowe. Na początek będzie ich sześć, a docelowo ponad 30. Poprawi się oferta połączeń autobusowych dla pasażerów, a w obecnych rozkładach będą zmiany.
Nowe połączenia to przede wszystkim więcej kursów przyspieszonych między miastami. Dzięki temu rozwiązaniu pasażerowie ze Śląska i Zagłębia będą mogli łatwiej przemieszczać się po Metropolii. Co bardzo istotne – na tych liniach obowiązuje podstawowy cennik biletów. Wprowadzone linie uatrakcyjnią ofertę autobusową m.in. poprzez zwiększenie częstotliwości połączeń i niemal całodobowe kursowanie. Pierwsze metrolinie będą kursować na poniższych trasach:
- M1: Katowice Mickiewicza (Katowice Dworzec) – Gliwice Arena Widowiskowo-Sportowa (przejazd po DTŚ)
- M2: Katowice Piotra Skargi (Katowice Dworzec) – Gołonóg Zajezdnia (Tworzeń Huta Katowice)
- M3: Katowice Piotra Skargi (Katowice Dworzec) – Tarnowskie Góry Dworzec
- M4: Katowice Piotra Skargi (Katowice Dworzec) – Zagórze Zajezdnia z kursami wydłużonymi do przystanku Ostrowy Górnicze Pomnik
- M18: Tychy Osiedle „Z1” – Gliwice Plac Piastów
- M24: Katowice Mickiewicza – Zabrze Goethego
Wdrożenie linii metropolitalnych, oznaczonych literą „M”, podzielone zostało na trzy etapy i oznacza sporą reorganizację siatki połączeń. – Przygotowanie tak istotnych zmian wymagało zaangażowania wielu stron. Ostatnie dwa lata to była ścisła współpraca ZTM, GZM i m.in. gmin. Ostatecznie wypracowaliśmy kompromis, w wyniku którego oferta komunikacji autobusowej będzie bardziej atrakcyjna dla podróżnych – wskazuje zastępca dyrektora ds. przewozów Aleksander Sobota.
Zarząd Transportu Metropolitalnego podkreśla, że uruchomienie metrolinii wiąże się ze zwiększeniem liczby połączeń i ze zmianami rozkładów jazdy na dotychczasowych liniach. – Projekt zakłada wdrożenie ponad 30 metrolinii, które w sumie będą pokonywać prawie 20 milionów kilometrów rocznie. W ciągu roku w dni robocze zostanie zrealizowane ponad 500 000 połączeń, a w soboty oraz w niedziele i święta po ok. 80 tys. kursów. Skala projektu jest zatem ogromna – zwraca uwagę dyrektor ZTM Małgorzata Gutowska.
Z nowymi informacjami przede wszystkim powinny zapoznać się osoby podróżujące po obszarze 13 gmin. Chodzi o Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską, Zabrze, Gliwice, Sosnowiec, Dąbrowę Górniczą, Bytom, Tarnowskie Góry, Gierałtowice, Mikołów i Tychy. Te miasta bowiem jako Zaplanowano sporo zmian w komunikacji miejskiej. Obejmują one również funkcjonowanie dotychczasowych linii (nr 6, 7, 7N, 19, 33, 41, 75, 82, 197, 268, 623N, 801, 808, 811, 815, 820, 830, 830N, 840, 831, 870, 908N, E-2)