Skupiające samorządy regionu łódzkiego stowarzyszenie Łódzki Obszar Metropolitalny wciąż widzi szanse na realizację programu modernizacji podmiejskich tras tramwajowych. Miałoby w tym pomóc powołanie związku metropolitalnego. Tymczasem jednak zapisy tzw. ustawy metropolitalnej pozostają martwe, bo nie powstały niezbędne rozporządzenia wykonawcze.
– Prace przy projekcie Łódzki Tramwaj Metropolitarny nie zostały przerwane – deklaruje Kinga Buczek-Gruszka, specjalista w Zespole ds. Pomocy Technicznej stowarzyszenia Łódzki Obszar Metropolitalny. Planowana inwestycja obejmująca modernizację infrastruktury i zakup taboru na potrzeby podmiejskiej komunikacji tramwajowej w aglomeracji łódzkiej została wpisana na listę projektów komplementarnych w Strategii rozwoju Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego 2020+. Skupiające lokalne samorządy stowarzyszenie ŁOM przypomina, że w pierwszym kwartale przyszłego roku
powstać ma koreferat do studium wykonalności, który będzie podstawą do dalszych działań w kierunku realizacji przedsięwzięcia.
Wojewoda łódzki chce wspierać tramwaje podmiejskieDokument nie rozwiąże jednak podstawowego problemu, który nie pozwala określić choćby przyblżonej daty rozpoczęcia remontu:
braku zagwarantowanego finansowania inwestycji obejmującej kompleksowy remont kilkudziesięciu kilometrów toru i zakup całej floty tramwajów. Stowarzyszenie ŁOM wiąże nadzieje na pozyskanie niezbędnych środków z praktycznym wejściem w życie zapisów tzw. ustawy metropolitalnej. Choć zaczęła ona już obowiązywać, rząd nie wdrożył rozporządzeń wykonawczych, co sprawia, że na razie nie można skorzystać z uprawnień przysługujących związkom metropolitalnym, bo wciąż nie powołano żadnego z nich.
– Miasto Łódź zwróciło się do Rady Ministrów o wprowadzenie rozstrzygnięć ustawowych dotyczących kluczowych kwestii ułatwiających realizację ŁTM oraz wsparcie działań Łodzi w dążeniu do utworzenia, wraz z otaczającymi ją gminami, związku metropolitalnego – stwierdza Kinga Buczek-Gruszka. – W obliczu obecnych trudności w implementacji ustawy metropolitanej przedstawiciele SŁOM zwrócili się natomiast do wojewody łódzkiego ze stanowiskiem o wprowadzenie rozstrzygnięć ustawowych dotyczących tych kwestii. Na ostatnim spotkaniu przedstawicieli SŁOM i prezydent [Łodzi] z wojewodą wskazano działania oraz efekty współpracy, które możemy osiągnąć przy odpowiedniej pomocy ustawowej, w których to działaniach uzyskaliśmy deklarację wsparcia – dodaje.
Czy ŁTR doczeka się kontynuacji? Organizacja zrzeszająca samorządy aglomeracji łódzkiej upatruje szans na umożliwienie realizacji projektu ŁTM w zapisach ustawy dotyczących inwestycji realizowanych na terenie kilku jednostek samorządu terytorialnego ze środków metropolii. – Takie podejście opiera na zasadzie subsydiarności i na historycznych więzach komunikacyjnych łączących gminy ŁOM, a także na efektywnej współpracy w ramach stowarzyszenia – stwierdza jego przedstawicielka. – Ministerstwo [Rozwoju] zapewnia, że zgodnie z realizowaną przez Radę Ministrów zasadą zrównoważonego rozwoju rozważane jest podjęcie prac nad inicjatywą wspierającą rozwój i współpracę samorządów takich jak członkowie ŁOM – dodaje.
W swoich założeniach projekt ŁTM obejmuje modernizację wszystkich istniejących linii podmiejskich – do Pabianic, Ozorkowa, Zgierza, Konstantynowa Łódzkiego i Lutomierska. Wyremontowane miałyby być także torowiska na terenie Łodzi, z których korzystają tramwaje jadące z Konstantynowa – w ciągu ulic Zielonej i Konstantynowskiej od ul. Zachodniej do granic miasta. – Inwestycja będzie kontynuacją projektu „Łódzki Tramwaj Regionalny Zgierz – Łódź – Pabianice Zadanie I, Etap I – Łódź” [zrealizowanego w latach 2007 – 2008] – podkreśla Kinga Buczek-Gruszka.