Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Metropolia trójmiejska wygrała proces z Nextbike w sprawie Mevo

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-04-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Metropolia trójmiejska wygrała proces z Nextbike w sprawie Mevo
fot. Jerzy Pinkas / gdansk.pl
4 miliony złotych wraz z odsetkami zapłaci spółka Nextbike Polska, która nie wywiązała się z umowy na realizację systemu roweru metropolitalnego Mevo - zdecydował Sąd Okręgowy w Gdańsku. O odszkodowanie od firmy wystąpił Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS). Wyrok nie jest prawomocny.

OMGGS domagał się od Nextbike kary wynikającej z niedotrzymania warunków umowy z 2018 roku na dostarczenie i obsługę systemu Mevo, który firma obsługiwała w 14 gminach Metropolii Gdańsk-Gdynia-Sopot między marcem a październikiem 2019 roku.

Po tym, jak obietnice Nextbike’a były po raz kolejny niedotrzymywane władze Metropolii Gdańsk-Gdynia-Sopot zdecydowały się rozwiązać umowę z nierzetelnym wykonawcą.

Co orzekł sąd?

Sąd Okręgowy w Gdańsku ogłosił w środę, 5 kwietnia, wyrok, w którym zdecydował o przyznaniu racji OMGGS i nakazał spółce Nextbike oddać pełną kwotę kary tj. 4 miliony złotych wraz z odsetkami. Pozwana firma ma też ponieść koszty postępowania sądowego.

– Jest to gorzka satysfakcja, gdyż Nextbike do dziś nie spełnił swej publicznej obietnicy, iż odda mieszkańcom ich pieniądze z abonamentów. Wierzę, że kwota wpłynie na nasze konto i będziemy mogli znaleźć formę zadośćuczynienia mieszkańcom szkód, których doznali. Nic jednak nie naprawi faktu, że z winy Nextbike’a od trzech lat bardzo lubiany przez mieszkańców rower publiczny nie działa – mówi Michał Glaser, prezes zarządu OMGGS.

Jak sąd uzasadnił wyrok?

Orzekając wyrok, sąd przyznał, że jest to kara wysoka, ale wykonalna. Zgodził się też z powództwem OMGGS, że za niewykonanie umowy odpowiedzialne są w pełni solidarnie zarówno spółka celowa NB Tricity, jak i jej spółka-matka Nextbike Polska, która pisemnie zadeklarowała dostarczenie wszelkich niezbędnych zasobów do wykonania umowy.

Sąd nie zgodził się z linią obrony Nextbike’a, iż to metropolia trójmiejska odpowiadała za niezrealizowanie umowy m.in. zmieniając lokalizację stacji postoju w trakcie prac nad wdrożeniem systemu. Sąd uznał, że nie miało to żadnego wpływu na dostarczanie kolejnych partii rowerów z fabryki w Niemczech.

Co więcej, wśród materiałów dowodowych analizowane były w sądzie wiadomości od producenta rowerów, iż rowery do Trójmiasta nie zostaną wyprodukowane do czasu, aż Nextbike ureguluje długi za dostarczenie sprzętu do systemów rowerowych we Wrocławiu i Poznaniu.

– Zasądzając pełną wysokość kary, sąd w pełni zgodził się z tym, jak dużą szkodę dla mieszkańców i promocji nowych form mobilności wyrządziła mieszkańcom firma Nextbike. To przykre, że mimo niedotrzymania publicznych obietnic, władze spółki próbowały dodatkowo zrzucić winę na naszą metropolię. Ta sama spółka, pod koniec 2019 roku ujawniła iż ma ok. 60 mln zł długów i najpewniej zła sytuacja finansowa doprowadziła do braku realizacji umowy – dodaje Michał Glaser.

Jaka była popularność Mevo?

System Mevo cieszył się ogromnym zainteresowaniem wśród mieszkańców. Rowery Mevo były najczęściej wypożyczanymi rowerami miejskimi w Polsce. Każdy rower był wypożyczany średnio 12 razy każdego dnia. Dla porównania – ta sama średnia w Poznaniu i Wrocławiu wynosiła wtedy 5, a w Warszawie i Łodzi 6.

Do końca października 2019 roku w systemie zarejestrowało się 167 tys. użytkowników, którzy wypożyczyli rowery ponad 2,3 mln razy. Mimo zapewnień operatora, spółki NB Tricity, nigdy nie udało się dostarczyć do OMGGS pozostałych rowerów.

Po rozwiązaniu umowy z poprzednim operatorem Mevo, na kontach użytkowników pozostały niezwrócone środki z abonamentów.

Zarówno przedstawiciele NB Tricity, jak i Nextbike Polska, zapewniali, że niewykorzystane środki zostaną zwrócone użytkownikom. W wielu przypadkach tak się jednak nie stało. Z uzyskanych przez OMGGS informacji wiemy, że użytkownikom Mevo zwrócono tylko część pieniędzy. OMGGS kilkakrotnie wzywał operatora do zwrotu nadpłaconych środków.

Niezrealizowanie umowy przez Nextbike’a spowodowało 3-letnią przerwę w funkcjonowaniu roweru publicznego w Obszarze Metropolitalnym. Tak długi czas wynika z procedur przetargowych, licznych odwołań Nextbike’a oraz globalnych zawirowań w łańcuchach dostaw.

Kto i kiedy wdroży rower Mevo 2.0?

Nowy przetarg na rower metropolitalny wygrała katalońska firma City Bike Global / Inurba Mobility. Umowę na Mevo 2.0 podpisano 8 lutego 2022 r.

System powinien być uruchomiony w połowie 2023 roku. Będzie to drugi w Europie - po Sztokholmie - rower w większości elektryczny (75 procent rowerów z napędem elektrycznym) z wymienialnymi bateriami.

Operator na początku tego roku zobowiązał się, że cała flota Mevo 2.0 będzie fabrycznie nowa. Mimo technicznej możliwości uruchomienia starych rowerów, firma z Barcelony zdecydowała się na rozpoczęcie systemu z całkowicie nową flotą.

Rowery z poprzedniej wersji zostały sprzedane - 200 sztuk trafiło do urzędników z gmin Obszaru Metropolitalnego, którzy korzystać z nich będą w ramach służbowych obowiązków.

Umowa z City Bike Global została podpisana na 6 lat. Do dotychczasowych 14 samorządów: Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo dołączyły dwa - Kolbudy i Kosakowo.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

GZM będzie miała rower metropolitalny. Wykonawca wybrany

Mobilność

GZM będzie miała rower metropolitalny. Wykonawca wybrany

Redakcja/inf. pras. 29 sierpnia 2023

Ruszają wewnętrzne testy Mevo 2.0

Mobilność

Ruszają wewnętrzne testy Mevo 2.0

Redakcja/inf. pras. 10 sierpnia 2023

Warszawa: Czy można naprawiać rower na rowerze?

Mobilność

Warszawa: Czy można naprawiać rower na rowerze?

Redakcja/inf. pras. 26 lipca 2023

Kraków. Wkrótce ruszy rower miejski

Mobilność

Kraków. Wkrótce ruszy rower miejski

Redakcja/inf. pras. 24 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Płock ma umowę rower miejski

Mobilność

Płock ma umowę rower miejski

Redakcja/inf. pras 02 czerwca 2023

Zobacz również:

GZM będzie miała rower metropolitalny. Wykonawca wybrany

Mobilność

GZM będzie miała rower metropolitalny. Wykonawca wybrany

Redakcja/inf. pras. 29 sierpnia 2023

Ruszają wewnętrzne testy Mevo 2.0

Mobilność

Ruszają wewnętrzne testy Mevo 2.0

Redakcja/inf. pras. 10 sierpnia 2023

Warszawa: Czy można naprawiać rower na rowerze?

Mobilność

Warszawa: Czy można naprawiać rower na rowerze?

Redakcja/inf. pras. 26 lipca 2023

Kraków. Wkrótce ruszy rower miejski

Mobilność

Kraków. Wkrótce ruszy rower miejski

Redakcja/inf. pras. 24 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Płock ma umowę rower miejski

Mobilność

Płock ma umowę rower miejski

Redakcja/inf. pras 02 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5