W Piasecznie, przy okazji inauguracji nowych połączeń SKM, przypomniano o konsultacjach społecznych projektu Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej. Te zakończą się przed Wielkanocą.
Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, czyli SUMP (Sustainable Urban Mobility Plan), został przygotowany przez Warszawę we współpracy z gminami i powiatami metropolii warszawskiej. – Rusza trzeci etap konsultacji planów ws. planów zrównoważonej mobilności miejskiej. Potrwają one do 7 kwietnia. W ten sposób wszyscy działamy na rzecz połączenia całej metropolii. Dbamy o to, by metropolia funkcjonowała jako jeden wspólny organizm – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
Jak przypominają władze województwa, SUMP będzie stanowić podstawę do ubiegania się o środki unijne. – Mamy trzy spółki kolejowe, które przewożą blisko 100 mln pasażerów rocznie. Mamy bardzo dobrą współpracę z Warszawą. Mamy wspólny bilet. Przygotowujemy się do wykorzystania nowych środków unijnych – te zintegrowane plany są niezbędne do tego, by pozyskiwać fundusze – mówi Adam Struzik, marszałek województwa.
Konferencję zorganizowano w Piasecznie, gdzie w niedzielę 12 marca ruszyła pierwsza piaseczyńska linia SKM. W poniedziałek 13 marca dołączyła kolejna – S40 – do Warszawy Głównej. Debiutu
nie można jednak uznać za udany z uwagi na ogromne opóźnienia pociągów.
– Od lat mówiło się o tej skm-ce. Trwało to długo, wreszcie się doczekaliśmy. To nie znaczy, że to finał prac nad poprawą komunikacji do Warszawy. Mamy przed sobą nowe wyzwania – komentuje Daniel Putkiewicz, burmistrz Piaseczna. Wspomina też o potrzebie zagospodarowania terenów wokół stacji na węzły przesiadkowe czy budowie wiaduktów. – Chodzi o to, by jak najwięcej autobusów dowoziło do kolei. Już teraz mamy pytanie, kiedy SKM pojedzie dalej, do Zalesia. To wymaga przebudowy infrastruktury – dodaje. Podobnie wygląda sprawa ze zwiększeniem częstotliwości do Warszawy. – Teraz nasze tory są zapchane, czekamy na rozbudowę układu torowego – mówi burmistrz.
Na podobne udogodnienia liczy też Mińsk Mazowiecki. – Mam nadzieję, że dzięki przebudowie infrastruktury kolejowej wschodniej bramy metropolii zyskają takie połączenie jak Piaseczno. Mam nadzieję na podpisanie listów intencyjnych z władzami Warszawy – mówi Marcin Jakubowski, burmistrz Mińska Mazowieckiego. Kwestie budżetowe na razie nie pozwalają jednak na rozszerzenie integracji taryfowej w tym kierunku. – Niestety dziś sytuacja finansowa nie daje możliwości rozszerzenia wspólnego biletu. Liczymy na to, że w kolejnym parlamencie powstanie dobre prawo dla metropolii – wskazuje Jakubowski. Włodarz liczy na to, że powołanie metropolii – jak to miało miejsce w przypadku Śląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – pozwoliłoby na większy udział samorządów w środkach z PIT-u – z przeznaczeniem właśnie na transport.
W ramach konsultacji
zaplanowano jeszcze spotkania on-line i na żywo. Z projektem SUMP można zapoznać się
tutaj. Dużo emocji budzą poglądowe mapki, na których wyrysowano szereg potencjalnych inwestycji w pespektywie do 2030 r. Niektóre są zaskakujące (jak np. południowa obwodnica kolejowa w Warszawy). Urzędnicy przypominają jednak, że SUMP to nie plan inwestycyjny – wyrysowano znane wstępne koncepcje i plany innych interesariuszy (docelowe rozwiązania są dopiero rozważane i analizowane – jak
przebieg Autostradowej Obwodnicy Warszawy czy nowych linii kolejowych w ramach
studium rozbudowy warszawskiego węzła kolejowego).