Spółka Centralny Port Komunikacyjny ponowiła wybór wykonawcy dokumentacji projektowej tunelu dla kolei dużych prędkości w Łodzi. Zlecenie trafi do konsorcjum Biura Projektów Metroprojekt i SUD Architekt Polska. Ta pierwsza ma bogate doświadczenie w zakresie budownictwa podziemnego związanego z transportem szynowym.
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie dokumentacji przedprojektowej i dokumentacji projektowej dla budowy tunelu dalekobieżnego w Łodzi w ciągu linii kolejowej nr 85, na zachód od stacji Łódź Fabryczna, wraz z włączeniem w linię kolejową nr 14. Przewidziano też zadania opcjonalne – m.in. niezbędną aktualizację i sporządzenie projektu budowlanego oraz uzyskanie decyzji zezwalających na budowę PODG Retkinia, sporządzenie materiałów niezbędnych do ogłoszenia przetargu czy nadzór autorski.
O zamówienie ubiegały się trzy podmioty. Pierwotnie w maju wygrało konsorcjum firm Biuro Projektów Metroprojekt i Sud Architekt Polska z ofertą na kwotę 73,6 mln zł brutto. Po odwołaniach konkurentów w lipcu zamawiający unieważnił czynności wyboru oraz odrzucenia ofert. Choć firma Egis została przywrócona do postępowania, to ostatecznie wczoraj (7 września) CPK w nowym rozstrzygnięciu przetargu podtrzymał swój pierwotny wybór – za najkorzystniejszą została ponownie uznana oferta konsorcjum, któremu przewodzi Metroprojekt.
Metroprojekt to firma z 70-letnim doświadczeniem. Na swoim koncie ma sporo projektów związanych z budową I i II linii metra w Warszawie. Teraz biuro, razem z pracownią Sud Architekt Polska,
stara się o zlecenie na dokumentację przedprojektową dla III linii metra. Niebawem odwołanie konsorcjum, które zajęło drugą pozycję w przetargu,
będzie rozstrzygane w Krajowej Izbie Odwoławczej.
– Tunele dedykowane dla transportu szynowego w wysoce zurbanizowanej przestrzeni miejskiej to bardzo wymagające technologicznie i proceduralnie projekty. To dobry znak dla planu rozbudowy sieci kolejowej, że zamawiający stawiają na doświadczenie, którego na pewno nie brakuje Metroprojekt – mówi Adrian Furgalski, prezes ZDG TOR.
Realizacja prac w Łodzi
będzie wymagająca z uwagi na specyficzne uwarunkowania lokalne. – W Łodzi planowany tunel KDP ma prowadzić pod obszarem zabudowanym typowo miejską tkanką, w tym pod budynkami objętymi ochroną konserwatorską. Ich stan, biorąc pod uwagę ekspansywną rozbudowę miasta w krótkim okresie bardzo dynamicznego rozwoju w XIX wieku, jest często opłakany. Ponad 100-letnie kamienice ulegają pęknięciom, a stan niektórych z nich grozi zawaleniem –
mówi prof. dr. inż. Janusz Dyduch, prezes zarządu SITK RP. – Jakość inwentaryzacji obiektów, nie tylko budowlanych, ale również infrastrukturalnych, w obszarze projektowania Kolei Dużych Prędkości będzie zatem w dużej mierze stanowić o sukcesie lub porażce całego przedsięwzięcia. Proces ten, jeśli będzie prawidłowo przeprowadzony, pozwoli w przyszłości zminimalizować koszty budowy, jak również pozwoli ograniczyć przenoszenie ryzyk z etapu projektu na wykonawcę – dodaje Dyduch.
Czterokilometrowy tunel będzie zaprojektowany na maksymalną prędkość od 160 do 200 km/h, co zostanie określone w toku prac projektowych. Na potrzeby systemu kolei dużych prędkości CPK zakłada zastosowanie zasilania 25 kV AC. Tunel ma być ważnym elementem szprychy nr 9, czyli nowej kolejowej trasy z Warszawy przez CPK, Łódź i Sieradz, a dalej w stronę Wrocławia i Poznania. Zakładany w harmonogramach CPK czas budowy tunelu to lata 2023-2027. Szacowany wstępnie koszt realizacji kolejowego całego odcinka Warszawa – CPK – Łódź (wraz z tunelem) wynosi ok. 10 mld zł.