fot. Steve Jurvetson, lic. CC BY 2.0Samochód autonomiczny
Wdrażanie pojazdów autonomicznych do testowego lub pełnoprawnego ruchu jest hamowane w dużej mierze przez zapisy Konwencji Wiedeńskiej z 1968 r. – ratyfikowanego przez Polskę aktu prawa międzynarodowego dotyczącego ruchu drogowego. MI chce aktywnie uczestniczyć w pracach nad suplementem do dokumentu, który ułatwiłby rozwój nowoczesnych technologii.
Jak wskazywał podczas tegorocznego Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta Adrian Mazur, dyrektor Departamentu Strategii Transportu w Ministerstwie Infrastruktury, wielki wpływ na krajową politykę dotyczącą autonomicznej mobilności będą mieć regulacje szczebla europejskiego i prawo międzynarodowe. – Unia Europejska dała nam impuls do prac nad rozwiązaniami w tym zakresie, ale kluczową ramą jest tu oczywiście Konwencja Wiedeńska. Zgodnie z nią, jakkolwiek kolokwialnie to nie zabrzmi, pojazd musi posiadać kierowcę, a ten musi mieć możliwość, by w każdym momencie móc przejąć kontrolę nad pojazdem – przypomniał.
Dwie możliwości interpretacji Konwencji
Mówił on o dwóch możliwych podejściach do wspomnianej normy prawnej. – Albo przyjmujemy, że przy tak skonstruowanej formule testowanie czy dopuszczanie do ruchu tego typu pojazdów nie jest możliwe, albo uznajemy tę ścieżkę, zgodnie z którą co nie jest zabronione, to jest dozwolone – stwierdził. – Tą właśnie drogą poszli nasi partnerzy ze Skandynawii – dodał.
Wyraził on nadzieję, że toczące się na forum ONZ prace dotyczące suplementu do Konwencji Wiedeńskiej będą zmierzały do umożliwienia wprost testów i pełnego wprowadzenia do ruchu drogowego technologii związanych z autonomiczną mobilnością. Zapewnił przy tym, że Polska będzie aktywnie uczestniczyć w tych działaniach. Przypomniał także, że w polskiej ustawie o elektromobilności wskazano na możliwość prowadzenia testów tego typu pojazdów.
Ustawa bywa nieprecyzyjna, ale za kilka lat wszystko ma stać się jasne
Trwają też zaawansowane prace nad przepisami odnośnie do sprawozdań z testów pojazdów autonomicznych. Po ich przyjęciu, w opinii Adriana Mazura, ramy prawne dotyczące takich testów w Polsce będą „mniej więcej gotowe”. – Oczywiście wiemy, że pojawiają się głosy, że ustawa o elektromobilności jest w przypadku klku przepisów nieprecyzyjna, jeśli chodzi o pojazdy autonomiczne – dodał.
– Technologia [pojazdów autonomicznych] na dobrą sprawę nie została jeszcze w Polsce przebadana. Mając na uwadze konieczność dopuszczenia do ruchu tylko dobrze zweryfikowanych technologii, podjęliśmy już w MI prace nad tym, by odpowiedzieć sobie na pytanie, na jakie dotychczas żadna odpowiedź nie padła: jaki jest docelowy model automatyzacji w kontekście autonomizacji transportu drogowego w Polsce? – powiedział przedstawiciel resortu. Zapowiedział przy tym, że w ramach przygotowywanej nowej Strategii Rozwoju Transportu (pod nową nazwą Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu) planowane jest ujęcie projektu strategicznego poświęconego wyłącznie autonomizacji transportu drogowego. – Mam nadzieję, że na końcu realizacji tego trzyletniego projektu będziemy umieli odpowiedzieć na pytanie, co i jak chcemy w tym zakresie wdrażać – podsumował.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.