Czy mieszkańcy podłódzkiego Lutomierska mogą liczyć na przywrócenie połączenia tramwajowego z Łodzią? Ministerstwo Infrastruktury, które w 2019 r. zapowiadało pomoc w modernizacji nieczynnego torowiska, dziś wskazuje na potrzebę wypracowania nowych rozwiązań komunikacyjnych dla aglomeracji łódzkiej. Nie jest pewne, czy będą one oparte na komunikacji tramwajowej na jednej z dłuższych linii podmiejskich łódzkiego systemu.
Samorząd gminy Lutomiersk zaapelował kilka miesięcy temu do władz centralnych i wojewódzkich o podjęcie działań w kierunku wznowienia komunikacji tramwajowej z Łodzią. Stoi on bowiem na stanowisku, że w lokalnym budżecie nie jest możliwe znalezienie środków na niezbędny remont nieczynnej od trzech lat infrastruktury torowej i sieciowej. Dwa lata temu marszałek województwa łódzkiego i przedstawiciele rządu zapewnili, że wkrótce znajdą się środki na oczekiwaną inwestycję. Dotychczas nie ma jednak w tej sprawie konkretów.
MI: Deklaracje o wsparciu są aktualne Decyzja o pomocy finansowej miała być powiązana z planami budowy CPK. Województwo łódzkie optowało bowiem za porzuceniem zaproponowanego w pierwotnej koncepcji przebiegu linii kolei dużych prędkości prowadzącej do nowego węzła z kierunku Wrocławia i Łodzi, która zakładała budowę nowych torów m.in. przez Konstantynów Łódzki. – Spółka Centralny Port Komunikacyjny zgodziła się na wariant wylotu KDP z Łodzi, który omija Konstantynów Łódzki – przypomina Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
W 2020 r. ogłoszono, że niejako w zamian w ramach inwestycji komplementarnych do samego portu ma zostać wyremontowana niewykorzystywana już wówczas linia tramwajowa pomiędzy Lutomierskiem a Konstantynowem, gdzie łączy się ona z torami biegnącymi w stronę Łodzi. Co ciekawe, Lutomiersk w ogóle nie miał być przecinany nitką kolei, a w Konstantynowie nie planowano budowy stacji pasażerskiej. Pomimo braku oczywistego powiązania pomiędzy projektami strona rządowa zapewnia, że nadal jest zainteresowana pomocą w poprawie sytuacji komunikacyjnej podłódzkich miejscowości.
Będą nowe rozwiązania komunikacyjne, ale czy oparte o tramwaj? Resort nie wskazuje przy tym wprost, że miałoby to odbyć się poprzez wznowienie komunikacji tramwajowej. – Spółka CPK zapowiedziała przygotowanie nowych rozwiązań transportowych dla aglomeracji łódzkiej, które z jednej strony włączą Łódź do sieci krajowych i międzynarodowych połączeń dużych prędkości, a z drugiej zapewnią mieszkańcom Konstantynowa i Lutomierska dostęp do sprawnego i wygodnego transportu publicznego – usłyszeliśmy jedynie od przedstawiciela MI. Zaznaczył on, że forma owych rozwiązań nie jest jeszcze ustalona, a CPK jest w stałym kontakcie z UMWŁŁ, z którym trwają też rozmowy o sposobach wsparcia prac.
Podobnie jak w przypadku trasy do Ozorkowa, wciąż brakuje więc konkretnych deklaracji, które rozwiewałyby obawy o przyszłość zamkniętych torowisk łódzkiej podmiejskiej sieci tramwajowej. Obecnie do Lutomierska dojechać można wyłącznie autobusem zastępczym uruchamianym na mocy porozumienia gmin Łódź, Konstantynów Łódzki i Lutomiersk. Linia 43B zapewnia bezpośredni transport do dworca Łódź Kaliska, ale nie w rejon ścisłego centrum stolicy aglomeracji.