Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Miasto bez infrastruktury. Kiedy na Włodarzewską wrócą autobusy?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-07-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Miasto bez infrastruktury. Kiedy na Włodarzewską wrócą autobusy?
fot. WU
Problemem Warszawy jest ciągły i niekontrolowany jej rozwój. W wielu miejscach infrastruktura nie nadąża za nową zabudową, a sytuacji nie poprawia brak planów zagospodarowania przestrzennego. Najnowszy przykład to ulica Włodarzewska, gdzie rozpoczęty remont wiąże się z ogromnymi utrudnieniami i zawieszeniem jedynej w tym miejscu i popularnej linii autobusowej. Kursującej zresztą jednokierunkowo, bo na więcej nie pozwalają parametry infrastruktury. Kiedy wrócą autobusy i kiedy pojadą dwukierunkowo?

Włodarzewska jak w soczewce uwypukla największe problemy wielu rejonów Warszawy – czyli szybkiego rozrostu miasta bez właściwie rozwijanej infrastruktury. Przy wąskiej 2-kilometrowej ulicy, łączącej Grójecką i Aleje Jerozolimskie, wciąż powstają nowe bloki i osiedla, wciśnięte w działki o nietypowych kształtach i często sąsiadujące z niską zabudową. Dopiero niedawno opracowano plan miejscowego zagospodarowania, który na tym etapie już w większości sankcjonuje stan istniejącej. Dotąd komunikację rejonu zapewnia popularna linia 208 – kursująca z częstotliwością co 7-8 minut. Z uwagi na układ ulicy i skrzyżowań kursuje ona jednokierunkowo i obsługują ją wyłącznie krótkie wozy.

Mały remont, utrudnienia wielkie

Od końca czerwca br. trwa remont ulicy na odcinku od Grójeckiej do Usypiskowej. W chwili obecnej zamknięty jest odcinek od Harfowej do Usypiskowej. – Inwestycja polega na budowie nowej konstrukcji jezdni, chodników (tam, gdzie ich nie ma) oraz nowych miejsc parkingowych. Przybędzie (całościowo) 100 miejsc parkingowych – w tym trzy dla osób niepełnosprawnych. Geometrycznie układ drogowy będzie zgodny z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego rejonu Szczęśliwic Południowych. W ramach inwestycji powstanie odwodnienie i oświetlenie ulicy – informuje Monika Beuth-Lutyk, rzeczniczka prasowa Urzędu Dzielnicy. Prace potrwają do listopada br.

Remont wiąże się z ogromnymi utrudnieniami dla mieszkańców, gdyż Włodarzewska stanowi jedyną drogę dojazdową do znajdujących się przy niej osiedli. Z tego względu nie jest właściwie możliwe całkowite wstrzymanie ruchu. – Dopuszczony jest ruch lokalny i ulica nie będzie całkiem zamknięta, poza jednym weekendem, kiedy to prawdopodobnie w sobotę trzeba będzie zamknąć Włodarzewską na ok 3-4 godziny – mówi Beuth-Lutyk. Już teraz jednak kierowcy nadużywają swoich uprawnień i lekceważąc znaki zakazu ruchu, przejeżdżają między maszynami przez plac budowy.

Autobus musi zniknąć

Niestety, remont wymusił także zawieszenie linii 208. Zarząd Transportu Miejskiego stawiał kilka warunków dla utrzymania jej kursowania. – Autobusy, w rejonie skrzyżowania ulic Włodarzewskiej i Usypiskowej, musiałyby zawracać na tzw. trójkąt. Manewry tego typu powinny być wykonywane pod nadzorem osoby posiadającej odpowiednie kwalifikacje. Obecność pracownika powinien zapewnić inwestor lub wykonawca. Dodatkowo konieczne było uruchomienie dodatkowych przystanków: przed skrzyżowaniem z ul. Usypiskową (dla wysiadających), za skrzyżowaniem z ul. Usypiskową w kierunku ul. Zadumanej (dla wsiadających) oraz w zespołach przystankowych PKP WKD Al. Jerozolimskie, Maszynowa i Przy Parku w kierunku ul. Usypiskowej – informuje Magdalena Potocka z biura prasowego ZTM. Dzięki temu linia – wobec braku możliwości jazdy tranzytowej – mogłaby kursować dwukierunkowo na czynnym odcinku jezdni.

Na te warunki nie zgodził się jednak Urząd Dzielnicy. – Podjęliśmy decyzję o skumulowaniu wszystkich prac w okresie letnim, by utrudnienia dla mieszkańców i pasażerów były stosunkowo jak najmniejsze i trwały półtora miesiąca. Chodzi nie tylko o naszą inwestycję, ale także o innych inwestorów, którzy występują do nas o zgody na prowadzenia prac na ul. Włodarzewskiej. Te prace również uniemożliwiają puszczenie autobusów. Uznaliśmy zatem, że lepiej wydać im zgody i wszyscy będziemy prowadzić remonty i przebudowy teraz, niż rozłożyć to w czasie i co chwilę „nękać” mieszkańców rozkopywaniem Włodarzewskiej – przekonuje Monika Beuth-Lutyk. Jak zapewnia, linia wróci po 15 sierpnia br.

Lepiej będzie za kilka lat


Niestety, mieszkańcy muszą uzbroić się w cierpliwość. W kolejnych latach remontem zostaną objęte kolejne odcinki ulicy. – Wystąpiliśmy do Rady Warszawy o środki na ten cel, dlatego dziś nie ma jeszcze konkretów ile, co i kiedy – zaznacza rzeczniczka dzielnicy.

Kiedy autobusy będą mogły jeździć dwukierunkowo Włodarzewską? – Trwająca właśnie przebudowa, która zakłada m.in. złagodzenie łuków i budowę większej zatoki autobusowej, to są kroki zmierzające nie tylko do tego, aby komunikacja miejska była w obu kierunkach, ale by mogły tu jeździć większe autobusy. Będzie to możliwe po przebudowie całej Włodarzewskiej do al. Jerozolimskich - termin będzie uzależniony od tego, jakie środki i na jakie lata przyzna Ochocie Rada Warszawy – informuje Monika Beuth-Lutyk.


fot. WU

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: Autobusu nie wyprzedzisz. Kolejne przystanki z separatorami

Przestrzeń

Warszawa: Autobusu nie wyprzedzisz. Kolejne przystanki z separatorami

Witold Urbanowicz 25 września 2020

Urban sprawl a transport publiczny. Centrum niepotrzebne?

Przestrzeń

BKM. Urban sprawl nie da się zatrzymać. Trzeba nim sterować

Przestrzeń

Polska urbanistyczną ziemią niczyją

Przestrzeń

Polska urbanistyczną ziemią niczyją

Jakub Dybalski 02 lipca 2014

Dlaczego rozlewają się miasta – negatywne skutki suburbanizacji

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Warszawa: Autobusu nie wyprzedzisz. Kolejne przystanki z separatorami

Przestrzeń

Warszawa: Autobusu nie wyprzedzisz. Kolejne przystanki z separatorami

Witold Urbanowicz 25 września 2020

Urban sprawl a transport publiczny. Centrum niepotrzebne?

Przestrzeń

BKM. Urban sprawl nie da się zatrzymać. Trzeba nim sterować

Przestrzeń

Polska urbanistyczną ziemią niczyją

Przestrzeń

Polska urbanistyczną ziemią niczyją

Jakub Dybalski 02 lipca 2014

Dlaczego rozlewają się miasta – negatywne skutki suburbanizacji

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5