Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

MIB: Musimy wymazać białe plamy w transporcie publicznym

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-03-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
MIB: Musimy wymazać białe plamy w transporcie publicznym
fot. Pkskrosno97, lic. CC 3.0
To bardzo trudny temat, wrażliwy społecznie – mówi o zmianach w prawie o transporcie zbiorowym dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Bogdan Oleksiak. – Chcemy, żeby te przepisy odpowiadały na potrzeby rynku. Nie załatwimy sprawy skupiając się wyłącznie na największych, dochodowych liniach – dodaje.

Oleksiak był gościem debaty zorganizowanej podczas Warsaw Bus Expo, której głównym tematem były zmiany w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym. Obecna obowiązuje od 2010 r., ale wejście w życie części jej przepisów, dotyczącej np. organizacji komunikacji w gminach, jest z roku na rok przesuwana. Specjalnie powołany w ministerstwie zespół pracuje właśnie nad projektem nowej ustawy. Kilka tygodni temu przedstawił część założeń do dyskusji.

– Ustawa obowiązuje od siedmiu lat. Większość środowiska twierdzi, że nie spełnia oczekiwań samorządów i przewoźników i nie wszyscy przygotowali się na jej wejście w życie – tłumaczył w czwartek Oleksiak na spotkaniu blisko stu przedstawicieli przewoźników i samorządów. – Nasz zespół stwierdził, że dziś transport publiczny nie wypełnia swojej roli. Jest mnóstwo białych plam, które nie są objęte transportem. Przewoźnicy obsługują tylko te linie, które są dochodowe. Dziś wielu obywateli zostało w praktyce pozbawionych transportu – tłumaczył.

Obecnie obowiązująca ustawa zobowiązuje samorządy liczące powyżej 80 tys. mieszkańców do sporządzenia planów transportowych, w których wskazane zostaną linie o kluczowym znaczeniu dla społeczności. Mniejsze samorządy mogą to zrobić, ale nie muszą. Stąd w praktyce tam, gdzie samorząd nie ma pieniędzy na utrzymanie linii, a prywatnym przewoźnikom nie opłaca się jeździć, mieszkańcy mogą być pozbawieni skutecznego transportu zbiorowego.

Jednym z głównych celów nowelizacji ustawy jest według Oleksiaka, właśnie skłonienie samorządów i przewoźników do obsługi linii niedochodowych, ale potrzebnych społecznie. Stąd pomysły, by nałożyć na wszystkie samorządy obowiązek uchwalenia planu transportowego, a linie komunikacyjne powiązać w pakiety, w których znajdą się i linie dochodowe i te deficytowe. Z drugiej strony zespół próbuje zaproponować coś innego niż projekt nowelizacji ustawy złożony kilka miesięcy temu przez grupę senatorów, a realizujący głównie postulaty małych, prywatnych przewoźników, który zyskaliby duży wpływ na organizację linii.

– Ten projekt rozpoczął dyskusję i jego efektem była nowelizacja ustawy przesuwająca zmiany – tłumaczy Oleksiak. – Nikt nie przypuszczał że projekt, będący projektem małej części środowiska, wywoła taką dyskusję. Stąd prace naszego zespołu.

– Poprzedni projekt został w ramach zespołu bardzo skrytykowany, głównie przez samorządy. Twierdzono, że nie naprawia już istniejących błędów. Ale propozycje, które zostały ostatnio przedstawione, np. pakiety linii, są dopiero propozycjami do dyskusji. Nie jest tak, że nasze pomysły są idealne. Po prostu chcemy zaproponować jakieś rozwiązanie, które może się stać podstawą rozważań całej zainteresowanej branży. Z jednej strony rolą państwa jest zapewnienie transportu miejskiego w cały kraju. Z drugiej, dbamy o wolność działalności gospodarczej. Musimy wypracować kompromis – tłumaczył.

Zapowiedział, że liczy na to, że przepisy wypracowane w ten sposób zostaną uchwalone do końca tego roku, choć nieoficjalnie uczestnicy prac zespołu twierdzą, że mało prawdopodobne, by to się udało tak szybko.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków z jedną ofertą na przewozy autobusowe

Komunikacja

Kraków z jedną ofertą na przewozy autobusowe

Witold Urbanowicz 21 sierpnia 2023

Kraków unieważnia wielki przetarg na przewozy autobusowe

Komunikacja

Tczew z ofertami na obsługę komunikacji

Komunikacja

Tczew z ofertami na obsługę komunikacji

Witold Urbanowicz 20 czerwca 2023

PiS idzie na rękę busiarzom, czyli rewolucja w ustawie PTZ

Prawo & Finanse

Jan Grabiec: Metro to też transport aglomeracyjny

Komunikacja

Zobacz również:

Kraków z jedną ofertą na przewozy autobusowe

Komunikacja

Kraków z jedną ofertą na przewozy autobusowe

Witold Urbanowicz 21 sierpnia 2023

Kraków unieważnia wielki przetarg na przewozy autobusowe

Komunikacja

Tczew z ofertami na obsługę komunikacji

Komunikacja

Tczew z ofertami na obsługę komunikacji

Witold Urbanowicz 20 czerwca 2023

PiS idzie na rękę busiarzom, czyli rewolucja w ustawie PTZ

Prawo & Finanse

Jan Grabiec: Metro to też transport aglomeracyjny

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5