Partner serwisu
Przestrzeń

Mieszkańcy Zurychu chcą więcej miejsca na drzewa i rowery

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
07-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Mieszkańcy Zurychu chcą więcej miejsca na drzewa i rowery
fot. Roland zh, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.orgBellerivestrasse w Zurychu
Mieszkańcy Zurychu w udziale 60 proc. opowiedzieli się za ograniczaniem ruchu samochodowego. Miasto w ciągu najbliższych dziesięciu lat ma zabrać przestrzeń samochodom i uwolnić ją na bardziej zrównoważone środki transportu oraz zieleń.

Mieszkańcy Zurychu większością głosów przyjęli propozycję ograniczenia ruchu samochodów w mieście. Projekt został przegłosowany większością ponad 60 proc. głosów. Pierwotnie za propozycją zmian stała inicjatywa Umverkehr, co sprowokowało samorząd lokalny do opracowania i złożenia własnych kontrpropozycji. Te okazały się jednak aktywistom na tyle dobre, że ostatecznie wycofali swoje pomysły i poparli propozycję przygotowaną przez radnych. Zurych będzie więc pierwszym miastem w Szwajcarii, w którym udało się przyjąć plany stopniowego ograniczania ruchu samochodowego.

Jak można wyczytać w informacjach podanych w szczegółach referendum, w ciągu najbliższych dziesięciu lat miasto zobowiąże się do przekształcenia 145 tys. metrów kwadratowych uli w tereny zielone. Kolejnych 462 tys. metrów kwadratowe ulic ma natomiast zostać przekształconych w ciągi piesze i rowerowe a także w pasy autobusowe i tramwajowe. Wszystko ma się odbyć kosztem przestrzeni dla samochodów. Odzyskany w ten sposób teren przyrównano do obszaru ok. czterdziestu placów Sechseläutenplatz, czyli jednego z największych placów w Zurychu.

Miasto nie określiło jeszcze, jaki konkretny wpływ będzie miała zmiana na liczbę miejsc parkingowych. Zdaniem przeciwników projektu z partii centroprawicowych zniknąć może około 1 000 miejsc parkingowych przy ulicach, co stanowi jedną czwartą miejsc ogółem.

Warto jednak wskazać, że Zurych to największe i najbogatsze miasto w Szwajcarii. Wyniki referendum pokazują, że w niektórych krajach przestrzeń publiczną ceni się bardziej niż w państwach mniej rozwiniętych, gdzie samochód nadal jest symbolem statusu społecznego, a ze względu na niską jakość transportu publicznego, często także jedynym sposobem poruszania się.

Radny miasta, André Odermatt, określa projekt jako „ambitny, ale wykonalny”. – Wyborcy położyli podwaliny pod „miasto przyszłości”. Barcelona i Paryż utorowały już tę drogę – podkreśla.

– Oczekuję, że władze miasta teraz naprawdę konkretnie o tym pomyślą. Zdarzało się raz po raz, że drogi były przebudowywane i w efekcie wyglądały zupełnie tak samo jak wcześniej. To denerwujące i nie powinno się powtórzyć – przekazuje Markus Knauss, miejski parlamentarzysta Partii Zielonych. – Społeczeństwo pragnie nowego podziału przestrzeni publicznej i teraz po raz kolejny dało temu wyraz. Ścieżki rowerowe i drzewa są dzisiaj dla ludzi ważniejsze niż miejsca parkingowe – dodaje.

Stowarzyszenie Umverkehr od lat walczy z prywatnym transportem zmotoryzowanym. Minęły 24 lata, odkąd ostatni raz społecznicy próbowali przeforsować swoje pomysły na poziomie krajowym. Wówczas odnieśli porażkę, gdyż inicjatywa ograniczania ruchu samochodów o połowę została odrzucona przez szwajcarskich wyborców. Teraz stowarzyszenie stara się o głosy lokalne. Po raz pierwszy – właśnie w Zurychu – takie podejście naprawdę się opłaciło. Umverkehr przedstawił miejskie inicjatywy klimatyczne w jedenastu szwajcarskich miastach, od Aarau po Zurych, a wszystkie opierają się na tej samej zasadzie: miasta powinny być zobowiązane do zmniejszania obszaru dróg o 1 procent rocznie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Poznań i kolejne odbruki

Przestrzeń

Poznań i kolejne odbruki

UM Poznań 11 października 2024

Warszawa. Pętle w zieleni

Przestrzeń

Warszawa. Pętle w zieleni

UM Warszawa 16 września 2024

Warszawa. Zieleń zamiast betonu

Przestrzeń

Warszawa. Zieleń zamiast betonu

UM Warszawa 01 września 2024

Warszawa. Więcej zieleni na placu Wilsona

Przestrzeń

Warszawa. Więcej zieleni na placu Wilsona

UM Warszawa 26 marca 2024

Skierniewice ponownie zazielenią rynek. Ruszyły prace

Przestrzeń

Bielsko-Biała. Drzewa i krzewy na Chrobrym?

Przestrzeń

Bielsko-Biała. Drzewa i krzewy na Chrobrym?

inf. pras. UM Bielsko-Biała 18 lutego 2024

Zobacz również:

Poznań i kolejne odbruki

Przestrzeń

Poznań i kolejne odbruki

UM Poznań 11 października 2024

Warszawa. Pętle w zieleni

Przestrzeń

Warszawa. Pętle w zieleni

UM Warszawa 16 września 2024

Warszawa. Zieleń zamiast betonu

Przestrzeń

Warszawa. Zieleń zamiast betonu

UM Warszawa 01 września 2024

Warszawa. Więcej zieleni na placu Wilsona

Przestrzeń

Warszawa. Więcej zieleni na placu Wilsona

UM Warszawa 26 marca 2024

Skierniewice ponownie zazielenią rynek. Ruszyły prace

Przestrzeń

Bielsko-Biała. Drzewa i krzewy na Chrobrym?

Przestrzeń

Bielsko-Biała. Drzewa i krzewy na Chrobrym?

inf. pras. UM Bielsko-Biała 18 lutego 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5