Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Katarzyna Strzegowska o 2024 r. w warszawskim transporcie publicznym

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
26-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
25-01-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Katarzyna Strzegowska o 2024 r. w warszawskim transporcie publicznym
fot. ZTM Warszawa
Korzystanie z komunikacji miejskiej codziennie lub prawie codziennie zadeklarowało 42% badanych. W ogólnej ocenie jakość podróżowania WTP warszawiacy oceniają na 7,61 – w skali 10 stopniowej (gdzie 10 to ocena bardzo dobra a 1 bardzo zła). W szkolnej skali byłaby to „mocna czwórka”. Pasażerowie najbardziej zadowoleni są z jakości taboru i informacji (82%), bezpieczeństwa w pojazdach (81%) i liczby przystanków (79%) – mówi Katarzyna Strzegowska, Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie.

"Transport Publiczny": Jakie przemyślenia, wnioski czy też może nauka na przyszłość przychodzą na myśl w formie podsumowania minionego roku?

Katarzyna Strzegowska, dyrektor ZTM w Warszawie: Jesteśmy w trakcie podsumowywania roku 2024, nie wszystkie dane jeszcze do nas spłynęły. Ale na podstawie tych informacji, które mamy, można się pokusić o pierwsze wnioski. Wiem już, że w 2024 roku wykonaliśmy większą o około 2% pracę przewozową. I co za tym idzie, wydatki na zakup usług przewozowych też będą większe – szacujemy, że o około 5,6%. Więcej kilometrów przejechały tramwaje – mieliśmy przecież otwarcie nowych tras. Jeśli chodzi o pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej – zakończyły się niemal wszystkie prowadzone prace modernizacyjne w obrębie Warszawskiego Węzła Kolejowego i rozkłady jazdy wróciły do standardowych wersji. Liczba przewiezionych pasażerów jest porównywalna z 2024 rokiem i wynosi około 1 miliarda, przy czym tu nie mamy jeszcze danych kolejowych. Sprzedaliśmy też około 2% więcej biletów niż w roku 2023.

A jak w oczach Warszawiaków wygląda ten miniony rok? Jak odbierają najnowsze udogodnienia i inwestycje i organizację ruchu publicznego w Warszawie w ich kontekście?

W 2024 roku pasażerowie pojechali trzema nowymi odcinkami tras tramwajowych – w marcu około 3-kilometrową na ulicy Kasprzaka, w maju około 2-kilometrową na ulicach Gagarina, Spacerowej i Goworka, a w październiku otworzyliśmy około 6,5 kilometra trasy do Miasteczka Wilanów czyli na wysokości al. Rzeczypospolitej i ulicach Jana III Sobieskiego oraz Belwederskiej. To były największe nowości dla pasażerów i jednocześnie bardzo istotne połączenia dla całej sieci Warszawskiego Transportu Publicznego.

Odcinek na Woli to m.in. szybsze połączenie na Bemowo i do drugiej linii metra, natomiast tramwaj na ulicy Gagarina łączy Dolny Mokotów, okolice Czerniakowskiej z Puławską i dalej z Centrum. To najszybsze takie połączenie i od razu zyskało wielu pasażerów – dziś tramwajami jeździ stamtąd więcej osób niż wcześniej korzystało z autobusów. Prawdziwą furorę robi natomiast połączenie z Wilanowa – z tramwajów dwóch nowych linii, 14 i 16, skorzystało do dziś ok. 4,5 mln pasażerów, z czego blisko 2 mln z nowego odcinka ich tras czyli właśnie „wilanowskiego”. Wśród 10 najpopularniejszych przystanków na tych trasach, sześć to nowe przystanki.

Statystyki mówią same za siebie?

Jak to nieraz mówimy, pasażerowie „zagłosowali nogami” i wybrali najdogodniejsze, najsprawniejsze i najszybsze połączenie tramwajowe. Nowa trasa tramwajowa oznaczała także zmiany w układzie linii autobusowych w tamtym rejonie miasta, tak aby mieszkańcy mieli jak najłatwiejszy dostęp do nowej trasy tramwajowej nawet z oddalonych od niej osiedli i mogli jak najlepiej wykorzystać nowe połączenia. Można to porównać do uruchomienia metra (oczywiście z zachowaniem odpowiedniej skali porównawczej) – tramwaj, który porusza się po wydzielonym torowisku, wjeżdżający w intensywnie zurbanizowany rejon, pełni podobną funkcję.

To już wszystkie duże zmiany?

To największe zmiany, jakie wprowadziliśmy w tym roku, bo oczywiście pojawiło się też sporo mniejszych, mniej spektakularnych, jak np. rozszerzenie kursowania Szybkiej Kolei Miejskiej na północy aglomeracji i uporządkowanie jej rozkładów, skierowanie autobusów linii 105 w rejon Odolan, korekta trasy autobusów linii 161 w Wawrze czy utworzenie węzła przesiadkowego autobusowo-kolejowego przy przystanku Warszawa Gocławek.

Z czego najbardziej zadowoleni są Warszawiacy?

Jak wynika z cyklicznych badań Barometr Warszawski, komunikacja publiczna jest najlepszym sposobem podróżowania po mieście – respondenci najbardziej zadowoleni są z jakości taboru, bezpieczeństwa i liczby przystanków. Aż 96% udzielających odpowiedzi, uznaje funkcjonowanie komunikacji miejskiej, obok bezpieczeństwa publicznego, czystości i porządku oraz bezpieczeństwa na drogach, za najważniejszy obszar życia w mieście, a 89% respondentów uważa, że jest on dobrze zarządzany.

Korzystanie z komunikacji miejskiej codziennie lub prawie codziennie zadeklarowało 42% badanych. W ogólnej ocenie jakość podróżowania WTP warszawiacy oceniają na 7,61 – w skali 10 stopniowej (gdzie 10 to ocena bardzo dobra a 1 bardzo zła). W szkolnej skali byłaby to „mocna czwórka”. Pasażerowie najbardziej zadowoleni są z jakości taboru i informacji (82%), bezpieczeństwa w pojazdach (81%) i liczby przystanków (79%).

Wśród 77% Warszawiaków przemieszczających się do pracy, na uczelnię czy do szkoły (23% badanych w ogóle nie musi dojeżdżać), 66% deklaruje, że wybiera przy tej okazji transport publiczny. To pasażerowie, którzy przemieszczają się komunikacją miejską regularnie. Większości z nich dotarcie do celu zajmuje nie więcej niż 30 minut (do 15 minut - 8%, 16-30 minut - 40%).

I te oceny Warszawiaków są dla nas, osób zaangażowanych w organizację Warszawskiego Transportu Publicznego, największą nagrodą. Przy okazji naszej rozmowy chciałabym serdecznie podziękować za korzystanie z Warszawskiego Transportu Publicznego. Będziemy pracowali nad tym, aby ta ocena była jeszcze wyższa.

Mówiłyśmy już trochę o tym, co udało się zrealizować. Pytanie, co wymaga jeszcze sporo pracy, a co już częściowo mamy za sobą?

O uruchomieniu nowych tras tramwajowych już mówiliśmy. Trwa budowa kolejnych odcinków. Budowany jest także ostatni fragment drugiej linii metra na Bemowie czyli stacje Karolin, Chrzanów i Lazurowa, wraz z tunelami. Tarcze drążące tunele powinny zakończyć pracę latem. Modernizowana jest także pierwsza linia metra – najstarsze zamontowane tam urządzenia mają już ponad 30 lat i choć sprawne, wymagają wymiany na nowocześniejsze i bardziej energooszczędne. Sukcesywnie wymieniamy np. podstacje energetyczne i oświetlenie tuneli oraz stacji. Pasażerowie na pewno zauważyli też nowe kamienne ścieżki prowadzące, pola uwagi i pasy ostrzegawcze ułatwiające poruszanie się oraz będące punktem odniesienia w przestrzeni i drogowskazem umożliwiającym orientację osobom niewidomym i niedowidzącym. Wyremontowaliśmy również kilkanaście przystanków, ustawiliśmy lub zmodernizowaliśmy kilkadziesiąt wiat – modernizacja to montaż zielonego dachu z rozchodnika i szyb z oznaczeniami ostrzegającymi ptaki. Na parkingach P+R instalujemy system poboru opłat, który ułatwia korzystanie z nich. Uruchomiony został buspas na ulicy św. Wincentego, który ułatwia skomunikowanie Białołęki ze stacją metra Kondratowicza.

Jest też nowa umowa z SKM, ponieważ poprzednia wygasła w minionym roku…

Tak. Z końcem roku podpisaliśmy umowę z Szybką Koleją Miejską na świadczenie usług przewozowych w latach 2025-2039. Dla wielu mieszkańców Warszawy „eskaemka” jest znakomitym sposobem poruszania się wewnątrz miasta, a dla takich miast i gmin jak Pruszków, Piaseczno, Otwock czy Legionowo podmiejska kolej to podstawowy środek transportu do pracy czy szkoły. Zgodnie z zapisami nowej umowy, SKM do wykonania ma 25,6 mln wozokilometrów. Sieć SKM składa się z pięciu linii pokrywając siatką połączeń niemal całą metropolię. Pociągami można dojechać bezpośrednio do celu swojej podróży albo wygodnie przesiąść się na różnych stacjach po drodze. Pociągi SKM są dobrze zintegrowane z pozostałymi liniami WTP, obsługiwanymi przez autobusy, tramwaje, pociągi metra a dzięki ofercie Wspólnego Biletu ZTM-KM-WKD można szybko zamienić jeden pociąg na drugi i pojechać tam, gdzie docierają Koleje Mazowieckie.


Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Do biletu PKP Intercity będzie można dokupić bilet ZTM Warszawa

Mobilność

Do biletu PKP Intercity będzie można dokupić bilet ZTM Warszawa

Michał Szymajda 04 listopada 2024

ZTM Warszawa unieważnia “pomostowy” przetarg na przewozy

Prawo & Finanse

ZTM Warszawa z ofertami na przewoźników „pomostowych”

Przestrzeń

Nowy system biletowy. ZTM Warszawa prowadzi rozmowy z firmami

Przestrzeń

Zobacz również:

Do biletu PKP Intercity będzie można dokupić bilet ZTM Warszawa

Mobilność

Do biletu PKP Intercity będzie można dokupić bilet ZTM Warszawa

Michał Szymajda 04 listopada 2024

ZTM Warszawa unieważnia “pomostowy” przetarg na przewozy

Prawo & Finanse

ZTM Warszawa z ofertami na przewoźników „pomostowych”

Przestrzeń

Nowy system biletowy. ZTM Warszawa prowadzi rozmowy z firmami

Przestrzeń

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5