Choć działania na rzecz poprawy jakości powietrza w Polsce przynoszą skutki, nadal potrzeba nowych rozwiązań prawnych i finansowych – powiedziała podczas Kongresu Czystego Powietrza dyrektor Departamentu Ochrony Powietrza i Polityki Miejskiej w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Agnieszka Sosnowska. Jak dodała, dużą rolę do odegrania mają samorządy, zwłaszcza gminne. Jednym z zapowiedzianych nowych działań jest ograniczenie importu do Polski samochodów używanych.
Przedstawicielka rządu przyznała, że zapewnienie jakości powietrza zgodnej ze standardami europejskimi wciąż napotyka na problemy. Normy stężenia pyłów zawieszonych, tlenków azotu oraz benzo-a-pirenu są wciąż mocno przekroczone. Zaznaczyła jednak, że współpraca administracji rządowej i samorządowej pozwoliła w ostatnich latach na wyraźną poprawę sytuacji.
Zadania rządu i samorządów
– Samorząd gminny odpowiada za zarządzanie jakością powietrza (m. in. poprzez uchwały antysmogowe). Na szczeblu wojewódzkim natomiast uchwalono w ubiegłym roku nowe, precyzyjne programy ochrony powietrza – to pierwszy etap realizacji wyroku TSUE z lutego 2018 r. – wyliczyła. Wśród kroków podjętych przez władze centralne wymieniła rozporządzenie z 2017 r., dopuszczające na polski rynek dopuszczone tylko kotły spełniające najwyższe standardy emisyjne UE, oraz zakaz sprzedaży mułów węglowych i flotokoncentratów. Skuteczność regulacji jest weryfikowana przez międzyresortowy zespół ds. jakości paliw stałych. – Do końca czerwca będą rekomendacje co do dalszych zmian w wymaganiach jakościowych – zapowiedziała Sosnowska.
W efekcie udało się obniżyć poziomy stężeń problemowych substancji, zmniejszyć liczbę przekroczeń, a także zmniejszyć liczbę stref, w których występują przekroczenia. – Według oceny GIOŚ dla pyłu PM10 stref z przekroczeniami w 2018 r. było 39, a w 2019 – już tylko 22 – podała przykład. Jeśli chodzi o powierzchnię przekroczeń, najbardziej spadła ona w przypadku benzo-a-pirenu. – Mamy nadzieję, że ta dobra tendencja się utrzyma – zadeklarowała przedstawicielka ministerstwa.
Jako priorytet resortu wskazała przyjęcie przez rząd Polityki Energetycznej do 2040 (jednym z 3 filarów dokumentu jest poprawa jakości powietrza). Innym ważnym krokiem ma być uchwalenie Strategii Rozwoju Ciepłownictwa (akcentującej konieczność zapewnienia bezpieczeństwa technicznego i ekonomicznego dostaw ciepła dla odbiorców). W planach jest aktualizacja Krajowego Programu Ochrony Powietrza, tak by był spójny z pozostałymi dokumentami.
Przeciw ubóstwu energetycznemu – dofinansowania 100%
Najbardziej rozpoznawalnym i – jak przyznaje Sosnowska – najczęściej krytykowanym instrumentem mającym służyć poprawie jakości powietrza jest program „Czyste Powietrze”. – Chcemy w pierwszej kolejności przyznawać środki na podłączanie do sieci ciepłowniczej lub gazowej, a także – między innymi – wymieniać źródła ciepła na efektywne, zwłaszcza – odnawialne, i podnosić efektywność energetyczną poprzez termomodernizację – przypomniała prelegentka. 15 maja ubiegłego roku w programie wprowadzono szereg zmian. – Chodziło o uproszczenie, skrócenie i pewną automatyzację procesów. W październiku natomiast podwyższyliśmy poziom dofinansowania do 60% ponoszonych kosztów – przypomniała. Trwają prace nad pilotażową edycją programu dla budynków wielorodzinnych i dla gmin z najbardziej zanieczyszczonym powietrzem. – Właśnie tam wsparcie powinno być najsilniejsze, również dlatego, że mieszka tam najwięcej ludzi – uzasadniła.
Do 1 marca bieżącego roku do programu złożono ponad 215 tys. wniosków o łącznej wartości prawie 4 mld zł. – Większość umów, wartych prawie 3 mld zł, została już podpisana – poinformowała Sosnowska. Wspomniała też o uldze termomodernizacyjnej, przeznaczonym dla osób ubogich energetycznie programie „Stop Smog” (jeśli włączy się w niego gmina, dofinansowanie może wynieść nawet 100% kosztów inwestycji) oraz o „pakiecie startowym” dla gmin na precyzyjne działania informacyjne
Choć najwięcej zanieczyszczeń emituje sektor komunalny (głównie ogrzewanie budynków), w dużych aglomeracjach zwiększa się wpływ transportu drogowego, widoczny zwłaszcza w przekroczeniach norm stężeń tlenków azotu. – Ważnym narzędziem walki z emisjami komunikacyjnymi będą Strefy Czystego Transportu. Myślimy też o zachętach do korzystania z rowerów i transportu zbiorowego, o programach wspierających elektromobilność, rozwój technologii biogazu i wodoru – zadeklarowała Sosnowska. Wspomniała też o przymiarkach do ograniczenia importu samochodów używanych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.