Ministerstwo Infrastruktury planuje utrzymać stawkę dopłat do wozokilometra na poziomie 3 złotych na kolejne lata. Jednocześnie deklaruje, że nie zwiększy jej wysokości, ponieważ zdaniem resortu jest ona na odpowiednio wysokim poziomie, ale twierdzi, że program cieszy się coraz większym zainteresowaniem samorządów. W sprawie transgranicznych połączeń między Polską, a Słowacją Ministerstwo przyznaje iż kwestia ich organizacji nie leży w jego gestii.
Poseł Franciszek Sterczewski wystosował
interpelację, w której dopytuje Ministerstwo Infrastruktury o kwestię transgranicznych połączeń autobusowych między Polską, a Słowacją, plany związane z dalszym przywracaniem połączeń autobusowych. Kieruje też pytania o kilka postulatów dotyczących FRPA.
Sterczewski zwraca uwagę na fakt, że władze województwa małopolskiego de facto zlikwidowały bardzo popularne kursy autobusowe na trasie między Bukowiną Tatrzańską, a Dolnym Kubinem na Słowacji. Dodaje, że cieszyły się one ogromnym zainteresowaniem w 2020 roku, mimo czasu pandemii i powszechnego straszenia tym, że zbiorkom nie jest bezpieczny.
Ministerstwo w odpowiedzi informuje o działaniach wspólnej, polsko-słowackiej grupy roboczej zajmującej się połączeniami transgranicznymi, a także stwierdza, że pozytywnie odnosi się do istnienia połączenia między Bukowiną, a Kubinem, lecz zastrzega, że kwestia jej dalszego funkcjonowania znajduje się w gestii władz Małopolski.
Poseł formułuje także kilka postulatów, jak zwiększenie dopłat do wozokilometra, z poziomu 3 do 8 złotych, czy długoletni okres przyznawania dotacji z FRPA, tak aby przewoźnicy mogli planować swoje działania w dłuższej perspektywie, bez strachu przed nagłym końcem dotacji i konieczności zamykania linii.
– Z inicjatywy resortu infrastruktury – od 1 kwietnia 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. – zwiększono kwotę dopłaty z Funduszu do 1 wozokilometra z kwoty nie wyższej niż 1,00 zł do kwoty nie wyższej niż 3,00 zł. Jednocześnie w ramach przepisów tzw. „Tarczy Antykryzysowej” wydłużono obowiązywanie zwiększonej kwoty ww. dopłaty na poziomie nie wyższym niż 3,00 zł do 1 wozokilometra do końca 2021 r. Jednocześnie resort infrastruktury
planuje przedłużenie obowiązywania zwiększonej kwoty dopłaty w latach kolejnych – odpowiada Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Rafał Weber.
Ponadto resort informuje, że wystąpił z do wybranych przewoźników z pytaniem dotyczącym stawek za wozokilometr, na jaki zawarto umowy w ramach Funduszu. Najniższe są stawki z województwa świętokrzyskiego i wynoszą 1,2 zł, natomiast najwyższa stawka za wozokilometr obowiązuje w Małopolsce i wynosi prawie 11 złotych. Średnia stawka dla całego kraju wyniosła 4,16 zł, a mediana 4 złote. Dlatego ministerstwo stwierdza, że zwiększenie kwoty dopłat w ramach funduszu do 8 złotych nie jest zasadne. Dodaje też, że w ramach prac legislacyjnych nad ustawą o publicznym transporcie zbiorowym, resort przewiduje wydłużenie okresu na jaki zawierane są umowy w ramach FRPA.
– W ramach środków wydatkowanych przez wojewodów na dofinansowanie realizacji zadań własnych organizatorów w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej w 2020 roku dopłatę przekazano 435 organizatorom publicznego transportu zbiorowego. Przewozy autobusowe o charakterze użyteczności publicznej wykonywane były na 2 834 liniach komunikacyjnych, które zostały częściowo sfinansowane ze środków Funduszu. Ministerstwo Infrastruktury obserwuje stale rosnące zainteresowanie organizatorów publicznego transportu zbiorowego tym programem. W ramach przeprowadzonych do tej pory naborów wniosków o objęcie w 2021 roku dopłatą z Funduszu, dopłatą objęto 3 995 linii komunikacyjnych, a wnioskowana
przez organizatorów kwota dopłaty wynosi 432 763 747,76 zł – kończy Weber.