Partner serwisu
Mobilność

Młodzi i gorzej sytuowani Polacy nie chcą Stref Czystego Transportu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
16-07-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Multiconsult Polska

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Młodzi i gorzej sytuowani Polacy nie chcą Stref Czystego Transportu
fot. UM Warszawa
Pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu obowiązuje w Warszawie od początku lipca. Do wprowadzenia podobnych stref przygotowują się inne polskie miasta, dlatego zajmująca się konsultingiem inżynieryjnym firma Multiconsult Polska wraz z sopocką pracownią PBS zapytały Polaków o opinie na ten temat. Okazuje się, że poparcie dla SCT spada wraz z wiekiem i statusem społecznym.

Obowiązek stworzenia stref z ograniczonym wjazdem starszych pojazdów w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców nakłada na lokalne władze Krajowy Program Ochrony Powietrza. Oznacza to więc zmiany nie tylko dla mieszkańców Warszawy, ale też Łodzi, Wrocławia czy Poznania oraz ponad 30 innych polskich miast. Jak zatem Polacy zapatrują się na tego typu ograniczenia w miejskiej mobilności?

W najnowszej fali cyklicznego badania Barometr MCPL, Multiconsult Polska i PBS przyjrzały się opiniom na temat Stref Czystego Transportu. W ankiecie zapytano reprezentatywną próbę Polaków o ich stosunek do stref z zakazem wjazdu dla starszych pojazdów do centrów miast. Wokół tzw. Stref Czystego Transportu w ostatnich miesiącach narosło wiele kontrowersji. Wyniki badania zleconego przez Multiconsult Polska wskazują, że tego typu ograniczenia budzą obawy szczególnie młodych, gorzej sytuowanych respondentów, a także mieszkańców mniejszych miejscowości.

W ogóle społeczeństwa, Strefy Czystego Transportu mają mniej więcej tyle samo zwolenników, co przeciwników. Za takim rozwiązaniem opowiada się ok. 41% badanych. Przeciwko jest 42% z nas, a nieco ponad 16% respondentów nie ma w tej kwestii zdania.

Najwięcej zwolenników ograniczonego wjazdu do centrów miast dla starszych aut znajdziemy właśnie w miastach. Dokładnie połowa respondentów w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców deklaruje się jako zwolennicy takiego rozwiązania, a 37% jest mu przeciwna. Najmniejsze poparcie Strefy Czystego Transportu otrzymują wśród mieszkańców mniejszych miast (37%) i wsi (38%).

W badaniu widać też wyraźną korelację pomiędzy poziomem wykształcenia i statusem zawodowym, a poziomem poparcia dla ograniczeń w poruszaniu się starszymi samochodami po centrach miast. O ile takie rozwiązanie popiera blisko połowa (48%) badanych deklarujących wyższe wykształcenie, o tyle odsetek ten spada do zaledwie 22% w przypadku respondentów z wykształceniem podstawowym.

Podobnie rzecz ma się w przypadku wieku badanych. W większości przedziałów wiekowych, poparcie dla SCT spada wraz z wiekiem, z ponad 54% w przedziale 45-54 lata do zaledwie 23% w przypadku najmłodszych respondentów w wieku 18-24.

Wreszcie, również status zawodowy badanych przekłada się na poparcie dla Stref Czystego Transportu. I tak, najmniejszym poparciem cieszą się one wśród uczniów i studentów (19%), i osób pozostających bez zatrudnienia (24%), a wyższym wśród pracujących dorywczo (29%) i zatrudnionych na stałe (41%).

– Pojawiają się obawy, że preferencje w dostępie do Stref Czystego Transportu uzyskają nowe samochody, co w praktyce nie zawsze oznacza niższą emisyjność spalin. Stąd głosy o zagrożeniu nierównym traktowaniem, gdzie kryterium wjazdu będzie stanowił status materialny. Jednocześnie centra dużych i średnich miast są zazwyczaj dobrze skomunikowane i zapewniają szybki i łatwy transfer. Zmiany w ramach SCT mogą jednak dotknąć mieszkańców przedmieść, którzy dojeżdżają do pracy do centrum miast. Dlatego też ograniczenia w poruszaniu się powinny być jednym z ostatnich kroków w budowie spójnego systemu transportu publicznego, który zapewnia możliwość kombinowanych podróży za pomocą różnych środków, w tym dogodnej przesiadki z transportu indywidualnego na transport publiczny – mówi Przemysław Panek, kierownik zespołu analiz strategicznych w Multiconsult Polska, ekspert w dziedzinie rozwiązań transportowych.

Badanie zrealizowane przez PBS w czerwcu 2024 r. na panelu internetowym poznaj.to na reprezentatywnej próbie internautów n=1004 respondentów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Krakowska Strefa Czystego Transportu dopiero od 2026 roku?

Prawo & Finanse

Rząd chce wprowadzić obowiązek tworzenia stref czystego transportu

Prawo & Finanse

Strefa Czystego Transportu: Stolica walczy z tlenkami azotu

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Krakowska Strefa Czystego Transportu dopiero od 2026 roku?

Prawo & Finanse

Rząd chce wprowadzić obowiązek tworzenia stref czystego transportu

Prawo & Finanse

Strefa Czystego Transportu: Stolica walczy z tlenkami azotu

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5