Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie podpisał nową umowę z Mobilis Sp. z o.o. na 10 lat. Rocznie przewoźnik będzie wykonywał na liniach około 9,5 mln kilometrów. Dla zobrazowania, pozwoliłoby to okrążyć Ziemię w równiku około 240 razy.
Mobilis będzie obsługiwał łącznie 29 linii autobusowych (aktualnie obsługuje ich 19) i posiadał 151 autobusów: 91 z nich to autobusy przegubowe na gaz ziemny (CNG), do tego 43 autobusy standardowe (CNG), 6 autobusów MIDI+ (CNG), 6 autobusów spalinowych Mini (Euro6) oraz 5 autobusów Mini (elektrycznych) . Wszystkie pojazdy, które będą kursować w przyszłym roku po ulicach Krakowa, nie będą miały starszego roku produkcji niż 2024.
Umowa zacznie obowiązywać od 19 października 2024 roku. Kwota, którą miasto zamierza przeznaczyć na sfinansowanie całego zamówienia, to 1 383 802 894 zł brutto. Natomiast może ona ulec zmianie w związku z waloryzacjami w przyszłych latach.
Nowa umowa pozwoli na kolejne działania w celu likwidowania białych plam transportowych, czyli miejsc, gdzie nie dociera komunikacja miejska. Uruchomione zostaną więc nowe połączenia autobusowe na terenie Krakowa
Pierwsza linia będzie kursować po następującej trasie: „Nowy Kleparz” – ul. Prądnicka, ul. Pielęgniarek, ul. Prądnicka, ul. Lekarska, ul. ks. Siemaszki, ul. Jaracza, ul. Żabiniec – „Żabiniec” (powrót: ul. Żabiniec, ul. Zdrowa, ul. Prądnicka, ul. Bratysławska, ul. Doktora Twardego). Wstępnie planowana jest częstotliwość kursowania co 10 minut w godzinach szczytu i co 15 minut poza godzinami szczytu w dni powszednie oraz co 20 minut w dni wolne. Do obsługi linii przeznaczone zostaną specjalnie pozyskane autobusy klasy mini, o długości od 5,8 do 8,6 metra i minimalnej pojemności 26 osób, będą to pojazdy niskoemisyjne lub zeroemisyjne.
Kolejną planowaną linią jest linia łącząca Mydlniki z Salwatorem przez Wolę Justowską: „Mydlniki Wapiennik P+R” – ul. Brzezińskiego, ul. Balicka, ul. Zakliki z Mydlnik, ul. Podłużna, ul. Chełmska, al. Kasztanowa, al. Modrzewiowa, ul. Królowej Jadwigi, ul. 28 Lipca 1943, ul. Starowolska, ul. Jodłowa, ul. Księcia Józefa – „Salwator”. Linia ta ma kursować co 20 minut w szczycie i co 30 minut poza szczytem w dni powszednie oraz co 30 minut w ciągu dnia i co 60 minut w godzinach porannych i wieczornych w dni wolne. Do jej obsługi również będą skierowane pojazdy typu mini, jednak już z tradycyjnym napędem.
To nie wszystkie zmiany. Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie planuje również uruchomienie nowych linii autobusowych na ul. Mistrzejowickiej, Kozienickiej – na odcinku za autostradą, Widłakowej, Tetmajera oraz w Grębałowie.