Spółka Schöneicher-Rüdersdorfer Strassenbahn, która obsługuje 5,6-kilometrową linię tramwajową 87 w Woltersdorfie pod Berlinem, podpisała umowę z Modertransem na dostawy trzech nowych tramwajów. Producent dostarczy jednoczłonowe krótkie pojazdy Moderus Gamma LF 10 AC BD. To pierwsze zagraniczne zamówienie Modertransu na rynku tramwajowym.
Zamówienie obejmuje trzy pojazdy z możliwością rozszerzenia o czwarty tramwaj. Producent zaproponował w pełni niskopodłogowe Moderusy Gamma o długości 15 m i szerokości 2,4 m. Pojazdy będą dwukierunkowe – z trzema wejściami z każdej strony. Drzwi skrajnie będą miały 650 mm szerokości, a środkowe – 1300 mm. Każdy tramwaj zabierze na pokład 22 pasażerów siedzących i 54 stojących. W pojeździe, osadzonym na dwóch wózkach napędowych, znajdą się cztery silniki o mocy 50 kW, które „oddadzą” energię podczas hamowania do sieci bądź baterii. W środku przewidziano przestrzeń dla wózków, z rozkładaną rampą przy drzwiach. Tramwaje będą klimatyzowane.
– Niewątpliwie cieszymy się z podpisania umowy z nowym partnerem. Od jutra zabieramy się do pracy, ponieważ przed nami wiele nowych wyzwań związanych z tym projektem. Sam produkt jest rozwinięciem i połączeniem bazy tramwaju jednoczłonowego jaki dostarczyliśmy do Aglomeracji Śląskiej wraz projektem Moderus Gamma LF 05 AC – mówi Jarosław Bakinowski, prezes zarządu firmy Modertrans Poznań.
Modertrans dostarczył podpisany kontrakt 11 lutego. Natomiast 17 lutego przewoźnik otrzymał informację o wsparciu zakupu przez kraj związkowy Brandenburgii i powiat Odra-Sprewa kwotą ok. 3,7 mln euro. Natomiast 300 tys. euro zapewni gmina Woltersdorf. Dzięki temu możliwe okazało się rozszerzenie wymagań, wykraczających poza specyfikację przetargową – pojazdy będą np. wyposażone w akumulatory umożliwiające pokonanie krótkich dystansów bez zasilania z sieci.
fot. Powiat Oder-Spree
Dostawa nowych tramwajów przewidziana jest w II poł. 2023 r. Dzięki tym pojazdom SRS spełni wymogi umowy przewozowej w zakresie zapewnienia komunikacji dostępnej dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Linia 87 łączy dworzec Rahnsdorf w Berlinie z przyległym Wotlersdorfem. Trasa została uruchomiona w 1913 r., a jej długość to 5,6 km. Obecnie linię obsługują wiekowe wagony silnikowe Gotha T57 i doczepy B57.
– Pomimo uzasadnionej dumy związanej z historią tramwajów w Woltersdorfie i zabytkowymi pojazami, które po ponad 60 latach dalej niezawodnie wykonują swoją pracę, nie można zapominać o współczesnych wymaganiach, które są stawiane komunikacji miejskiej. Pojazdy Modertransu spełniają dzisiejsze standardy, a tym samym w sposób przyszłościowy kontynuować będą tradycje tramwajowe Woltersdorfu – mówi Detlef Bröcker, dyrektor zarządzający SRS.
mat. prasowe