Modertrans chce dalej rozwijać platformę Gamma, która wciąż cieszy się powodzeniem u klientów. Na jej podstawie producent chce również oferować tramwaje ponad 40-metrowe. Spółka pracuje też nad tramwajem w pełni niskopodłogowym o długości do 25 metrów, który może powstać na bazie Gammy dla MPK Łódź.
W ciągu kilku ostatnich lat Modertrans wyrósł na jednego z ważniejszych graczy na polskim rynku tramwajowym, realizując duże dostawy fabrycznie nowych tramwajów dla
Poznania, Wrocławia i
Łodzi oraz mniejszych, chociażby dla
Tramwajów Śląskich,
Elbląga czy
Grudziądza. Firma z Poznania oferuje częściowo niskopodłogowe tramwaje z rodziny Beta oraz w pełni niskopodłogowe Gammy. Obie platformy mogą być przystosowane zarówno do jazdy jedno- jak i dwukierunkowej. Ponadto Modertrans wyspecjalizował się w dostawach krótkich, jednoczłonowych tramwajów np. dla Elbląga czy
Tramwajów Śląskich. Rozwinięciem tych wagonów jest pierwszy w
pełni niskopodłogowy tramwaj jednoczłonowy, zaprezentowany w 2021 roku. Obecnie
kursuje w MPK Poznań.O dalszych planach rozwojowych i tramwajach, jakie będzie oferować firma rozmawiamy z jej wiceprezesem, Piotrem Pawlakiem.
JR: Czy pracujecie aktualnie nad następcą platformy Gamma, czy też po prostu chcecie rozwijać tę platformę?
PP: Wszystko będzie zależało od wytycznych klienta. Każdy Zamawiający ma indywidualne wymagania w zakresie wyposażenia i konfiguracji pojazdów, rozplanowania wnętrza, użytych materiałów czy komponentów. Pracujemy nad kolejną rodziną wózków tramwajowych, która pozwoli na rozszerzenie naszej oferty produktowej.
Platforma Gamma jest na tyle młoda, że na pewno będziemy jeszcze nad nią pracować, zwłaszcza, że jej modyfikacje są realizowane w oparciu o wymagania konkretnego klienta. Mam tu na myśli np. czoło wozu, które w 2019 roku było inne niż w obecnie produkowanych tramwajach Moderus Gamma dla MPK Poznań. Zarówno Gammy dla
Poznania jak i
dla Szczecina będą miały już nowe czoło, natomiast całe pudło będzie niezmienne. Będzie to czoło na wzór naszego bordowego prototypu, użytkowanego przez MPK Poznań. W tramwajach dla Poznania zmianie ulegną także wózki, co w konsekwencji uprości klientowi obsługę pojazdów
JR: Czy planujecie opracowanie dłuższej wersji Gammy, np. 40-metrowej?
PP: Uczestniczyliśmy w dialogach technicznych w których Zamawiający planowali zakup pojazdów 40-metrowych i dłuższych. Jednak obecnie żaden z nich nie zdecydował się na ogłoszenie postępowania na zakup takich pojazdów. Platforma tramwajów Gamma daje możliwość na jej podstawie zbudowania pojazdu 5- czy 7-członowego. Segment tramwajów 40-metrowych i dłuższych jest specyficzny, zwłaszcza w Polsce, gdzie nie mamy zbyt wielu tras tramwajowych przystosowanych do obsługi takim taborem. Jak dotąd na zakup takich wagonów zdecydował się tylko Kraków.
JR: Ile metrów mogłaby mieć 5- i 7-członowa Gamma?
PP: Pojazdy Gamma w wersji 5 lub 7 członowej mogą mieć długości od ok. 40 do nawet 47 metrów. Wszystko jest uzależnione od oczekiwań Zamawiającego w zakresie ilości i typów wózków, ilości drzwi, maksymalnych nacisków na osie, ilości siedzeń pasażerskich i wielu innych parametrów.
JR: Czy pracujecie nad jakimiś nowymi prototypami tramwajów?
PP: Nasi konstruktorzy dostali zadanie opracowania tramwaju o długości między 22 a 25 metrów, który będzie w pełni niskopodłogowy. Jesteśmy przekonani o tym, że mamy możliwość stworzyć taki tramwaj na podstawie łódzkiej platformy, bowiem można ją zaadoptować na tramwaj krótszy. Wtedy mielibyśmy już spełnione wszystkie potrzeby jeśli chodzi o naszą gamę produkcyjną, oferując tramwaje 15-metrowe, 25-metrowe oraz 32-metrowe lub dłuższe, co jak wspomniałem wcześniej jest możliwe poprzez wydłużenie platformy Gamma do wersji 5- lub 7-członowej.
JR: Czy chcecie jeszcze oferować tramwaje Beta, czy też skupiacie się już tylko na Gammach?
PP: To rynek odpowie w najbliższej przyszłości na to pytanie. W ostatnich latach dominują u nas tramwaje Moderus Gamma, jednak ostatnie postępowanie grudziądzkie pokazało, że nie należy jeszcze projektu Beta przenosić do archiwum.
JR: Czy skoro i Poznań i Szczecin będą już miały Gammy z nowymi czołami, to czy teraz każdą Gammę będziecie oferować już tylko z nowym czołem?
PP: Jesteśmy elastyczni i na życzenie klienta możemy zaoferować tramwaj ze ścianą czołową jak w dotychczas dostarczonych tramwajach Moderus Gamma dla Poznania czy Wrocławia, jak i zupełnie nowych, które pojadą do Szczecina i Poznania.