Modertrans, spółka-córka MPK Poznań, zaprezentował w piątek (18 listopada) od dawna wyczekiwany tramwaj Gamma. Ten prototypowy na razie pojazd to pierwszy w pełni niskopodłogowy tramwaj w ofercie przewoźnika. Czy podbije Poznań?
Do tej pory producent, istniejący od 11 lat i należący do MPK Poznań, oferował jednoczłonowe i wysokopodłogowe Alfy, powstałe w wyniku modernizacji starych stopiątek oraz częściowo niskopodłogowe Bety. Pojazdy wyprodukowane bądź zmodernizowane przez Modertrans spotkać można w Gdańsku, Poznaniu, Elblągu, Szczecinie, Wrocławiu i aglomeracji śląskiej.
W piątek (18 listopada) rodzinę oferowanych pojazdów wzbogaciła już od dawna zapowiadana Gamma. – W Poznaniu jest już produkowany samochód roku i autobus roku. Mam nadzieję, że do tych dwóch pojazdów dołączy wkrótce Moderus Gamma jako tramwaj roku – powiedział Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Tramwaj o długości 32 metrów jest w pełni niskopodłogowy, co osiągnięto dzięki rezygnacji z klasycznych osi. Zastosowano w nim układ poziomujący, którego celem jest utrzymanie stałej wysokości podłogi, niezależnie od napełnienia. Pojazd posiada też kondensatory, magazynujące energię odzyskaną podczas hamowania.
Pojazd może zabrać 244 pasażerów, w tym 63 na stałych miejscach siedzących oraz trzech rozkładanych fotelach. Wnętrze wyposażono m.in., w klimatyzację oraz ładowarki USB. W kabinie motorniczego znajdują się natomiast wielofunkcyjne panele dotykowe, nastawnik jazdy zintegrowany z fotelem i przyciski w podłokietniku.
fot. UM PoznańTramwaj powstał w ramach programu Demonstrator+, organizowanego przez NCBiR i zakładającego wsparcie badań naukowych i prac rozwojowych w skali demonstracyjnej. – Podczas realizacji projektu Moderus Gamma połączyliśmy wiedzę i doświadczenie naszej firmy oraz Politechniki Poznańskiej. Jest to kolejny projekt badawczo-rozwojowy, w którym zastosowanie znalazły nowoczesne technologie. Tworząc konsorcjum z jednostką badawczą, chcieliśmy stworzyć produkt, który jest nie tylko funkcjonalny, ale również innowacyjny – mówił Jarosław Bakinowski, wiceprezes zarządu i dyrektor ds. pojazdów szynowych Modertrans Poznań.
Wartość projektu „Innowacyjny tramwaj miejski” to ponad 14 mln zł. Dofinansowanie z funduszy unijnych i NCBiR-u przekracza 5,6 mln zł.
Niebawem mija termin w przetargu MPK Poznań
na dostawę 30 tramwajów jednokierunkowych i 20 tramwajów dwukierunkowych. Tramwaje muszą posiadać minimum 60% niskiej podłogi. W postępowaniu mogą brać firmy, które w ciągu ostatnich trzech lat dostarczyły co najmniej 15 częściowo bądź całkowicie niskopodłogowych tramwajów o długości przekraczającej 28 metrów. Teraz również Modertrans, mający już w ofercie pojazd w pełni niskopodłogowy, będzie mógł wystartować w postępowaniu.
fot. UM Poznań