W czwartek 4 października odbyła się uroczysta prezentacja pierwszego tramwaju z rodziny Moderus Gamma, przeznaczonego dla Poznania. W sumie tamtejsze MPK dostanie 50 nowych tramwajów – 30 jednokierunkowych oraz 20 dwukierunkowych.
MPK Poznań
podpisało umowę ze swoją spółką córką, firmą Modertans, na dostawy 50 nowych tramwajów w lutym 2017 r. Wykonawca w sumie ma dostarczyć 30 tramwajów jednokierunkowych i 20 dwukierunkowych. Producent zaproponował tramwaj jednokierunkowy w cenie 7,7 mln zł brutto, a dwukierunkowy w cenie 8,0 mln zł brutto. Łączna cena oferty wraz z pakietem specjalistycznego wyposażenia to ok. 397 mln zł brutto.
– Na przestrzeni ostatnich 10 lat nasza firma zwiększyła obroty ponad 7,5-krotnie – zarówno pod względem ilościowym, jak i finansowym. Dziękuję władzom miasta za taką politykę transportową, która umożliwiła nam rozwój, dziękuję prezesowi MPK za pomoc i dobre słowo. Tego tramwaju bez kredytu PKO BP byśmy nie wyprodukowali. Dziękujemy za zaufanie – wskazuje Andrzej Brzęczewski, prezes Modertransu.
To pierwszy w Polsce kontrakt na dostawy niskopodłogowych pojazdów z rodziny Gamma. Pierwszy prototypowy tramwaj, który powstał dzięki wsparciu NCBiR-u, został zaprezentowany w listopadzie 2016 r., a pasażerów poznańskiej komunikacji zaczął wozić w maju 2017 r. Różni się on jednak od tramwajów, które Modertrans ma dostarczyć w ramach umowy. Wersja dla Poznania ma cztery wózki, a nie trzy, jak w prezentowanym prototypie.
– Nasz tramwaj dla Poznania to 31,40 m długości i 2,4 m szerokości, trzy człony, cztery wózki, z czego wszystkie są napędowe, z silnikami trakcyjnymi, co gwarantuje bardzo równomierny rozkład sił napędowych i hamowania. W tramwaju znajduje się siedem otworów drzwiowych, do tego 18 km przewodów. Pojemność tramwaju jednokierunkowego to 240 pasażerów, w tym 56 na miejscach siedzących. Tramwaj dwukierunkowy, który dostarczymy w przyszłym roku, mieści 233 pasażerów, w tym 48 na miejscach siedzących. Tramwaj posiada sześciostrefowe ogrzewanie i automatyczną trzystrefową klimatyzację. Pojazd posiada osiem silników trakcyjnych o łącznej mocy 400 kW, umożliwia odzyskiwanie energii podczas hamowania. 400 kW to 544 konie mechaniczne – taką samą moc ma dwuosobowe sportowe Audi L8 Spider. Stosujemy najnowocześniejsze rozwiązania układu napędowego, produkowane przez Medcom. W falownikach trakcyjnych wykorzystano najnowsze tranzystory siódmej generacji, produkowane przez Mitsubishi Electric, których zastosowanie pozwala na obniżenie wymiarów i masy układu napędowego o ok. 25%. To zarazem pozwala na uzyskanie lepszych osiągów trakcyjnych tramwajów, zmniejszenie ich masy, czyli zmniejszenie zużycia torowisk, energii i mniejszy hałas – wskazuje Jarosław Bakinowski, wiceprezes Modertransu.
– Po dostawie tych nowoczesnych tramwajów 80% taboru będzie niskopodłogowca. Te 50 tramwajów poprawi komfort przemieszczania się, ale potrzebujemy jeszcze więcej. W 2020 r. będziemy przymierzać się do kolejnych zakupów, by wymienić pozostałe 30-letnie tramwaje, które jeszcze u nas jeżdżą – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.