Konsorcjum składające się z firm Bombardier Transport i Alstom podpisało umowę o rozszerzeniu zamówienia z października 2010 r., zawartego z Societe de Transport de Montreal (STM). Dostarczy 153 dodatkowe wagony metra – 17 pociągów po dziewięć wagonów. Wartość zamówienia szacuje się na 299 milionów euro.
Część przypadająca Bombardierowi to ok. 188 mln euro (281 mln CAD), a część Alstomu to ok. 112 mln euro (167 mln CAD). Przeważająca część produkcji i całość montażu końcowego dodatkowych wagonów przeprowadzone zostaną w zakładzie Bombardier Transport w La Pocatière, w regionie Bas-Saint-Laurent, gdzie zgodnie z ustalonym harmonogramem obecnie dobiega końca produkcja ostatnich pociągów dla STM. Podobnie jak w pierwszej fazie projektu, Alstom dostarczy wózki i silniki, a także system kontroli pociągów oraz systemy komunikacji, informacji pasażerskiej i nadzoru wideo.
Nad zamówieniem pracować będzie niemal 170 pracowników Bombardiera, a 70 innych zostanie oddelegowanych do zakładu Alstomu w Sorel-Tracy. Zgodnie z umową 60 proc. wykorzystanych zasobów będzie pochodzenia kanadyjskiego, wobec czego do realizacji zamówienia zaangażowanych zostanie kilkuset dostawców z całego Quebecu.
– Cieszymy się z otrzymania tego zamówienia. Pozwoli nam ono utrzymać setki miejsc pracy zarówno w naszym zakładzie w La Pocatière, jak i w naszej północnoamerykańskiej siedzibie w Saint-Bruno. Dzięki temu będziemy mogli ugruntować naszą pozycję lidera branży kolejowej w Quebecu oraz kontynuować niemal 45-letnią współpracę biznesową z STM. Wagony metra AZUR cieszą się pozytywnym odbiorem od czasu ich wprowadzenia do użytku w 2016 r. – cieszy się Benoit Brossoit, prezes na Amerykę w Bombardier Transport.
– Poza zamówieniem na wózki nasze partnerstwo z STM obejmuje również centrum kontroli metra w Montrealu. Jesteśmy niezmiernie zadowoleni z możliwości kontynuowania naszej współpracy – dodaje Angelo Guercioni, dyrektor generalny Alstom Canada.
Dzięki temu porozumieniu STM przeprowadzi wymianę części swojej floty za niższą cenę. Każdy nowy pociąg może pomieścić o 8 proc. więcej pasażerów, co oznacza tysiące dodatkowych użytkowników rocznie. Ponadto wagony metra AZUR mają cechy, które sprawiają, że są wygodniejsze – otwarte przejścia międzywagonowe, które umożliwiają pasażerom swobodne przemieszczanie się z jednego końca pociągu na drugi, o 27 proc. szersze drzwi umożliwiające pasażerom szybsze wchodzenie i wychodzenie, ulepszony system wentylacji, nowoczesny system elektronicznej informacji pasażerskiej, kamery pokładowe i dwukierunkowy system komunikacji wewnętrznej, dzięki którym pasażerowie i maszynista pozostają w kontakcie.