Im mniej ruchu samochodowego na głównych ulicach handlowych, tym większe obroty działających tam lokali – wynika z eksperymentu, przeprowadzonego w ubiegłym roku w Montrealu. W tym sezonie letnim akcja doczekała się więc kontynuacji. Po raz kolejny potwierdza się, że osoby przemieszczające się pieszo lub na rowerach są lepszymi klientami lokalnego biznesu, niż zmotoryzowani.
Ruch samochodowy na poszczególnych ulicach został zawieszony lub mocno ograniczony. Na przykład fragment południowej nitki Masson Street w dzielnicy Rosemont–La Petite-Patrie przeznaczono dla pieszych 1 czerwca, jednak jezdnię północną pozostawiono dla normalnego ruchu. Zmiany będą obowiązywały do końca września. Na nieco krótszy okres (20 czerwca – 17 września) wyrzucono samochody z odcinka alei Mont-Royal w dzielnicy Plateau-Mont-Royal. Na bulwarze St-Laurent ograniczono się do poszerzenia chodników na nieco ponad miesiąc (2 lipca – 6 sierpnia). Są też takie ulice (np. aleja Duluth), na których korzystne dla pieszych zmiany wprowadzono tylko w weekendy.
Płatne parkingi przyuliczne przekształcono w strefy kiss and ride. Docelowe wjazdy gospodarcze będzie można wykonywać tylko między 7 a 11 rano. Na tymczasowych przestrzeniach do ruchu pieszego zostaną ustawione meble miejskie oraz instalacje artystyczne.
W niektórych przypadkach zmiany wprowadził magistrat, w innych decyzje podjęły samorządy dzielnic na wnioski mieszkańców (których zainteresowanie – jak podają władze miasta – było ogromne). Koszt wprowadzenia zmian na 13 odcinkach ulic wynosi – jak informowała w kwietniu „Montreal Gazette” – 3,77 milionów dolarów kanadyjskich.
Pomysł letniej przemiany części ulic w deptaki pojawił się w ubiegłym roku. Był on częścią działań władz Montrealu na rzecz wali z kryzysem gospodarczym, spowodowanym przez pandemię COVID-19. Wydzielenie większej przestrzeni dla ruchu pieszego pozwoliło na zorganizowanie zewnętrznych ogródków (opłaty za ich prowadzenie zostały jednocześnie mocno obniżone). Drugim celem było skłonienie mieszkańców do częstszego odwiedzania położonych przy ulicach sklepów i lokali gastronomicznych.
Choć nie wszędzie właściciele lokali zgodzili się na wprowadzenie takich zmian, ci, którzy na to przystali, są - według lokalnych mediów - zadowoleni z efektów. Przed tegorocznym sezonem restauratorzy zabiegają o to, by ogródki mogły być większe, co wymaga wydzielenia większej przestrzeni kosztem kolejnych pasów ruchu lub tymczasowych pasów pieszo-rowerowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.