10 lutego warszawski Medcom odwiedził wicepremier oraz minister finansów i rozwoju Mateusz Morawiecki. Dla zarządu Medcomu była to okazja do przedstawienia osiągnięć zakładu.
Premier Morawiecki interesował się zwłaszcza tymi aspektami działalności warszawskiego producenta, które dotyczą projektów wyjątkowo innowacyjnych. W tym kontekście pytał m.in. o systemy odzysku energii, które zainstalowano w 50 tramwajach Pesa Jazz i Pesa Jazz Duo, które od połowy 2015 roku kursują po warszawskich ulicach. Okazuje się, że ich zastosowanie może w sposób zdecydowany obniżyć koszty działalności przewoźnika, którym w tym wypadku są Tramwaje Warszawskie.
– Dzięki naszym urządzeniom udaje się magazynować i odzyskiwać energię elektryczną przy hamowaniu pojazdów. Jako producent deklarujemy, że nasze najnowsze urządzenia pozwalają na odzysk od 25 do 30% pobranej energii, a z doświadczeń eksploatacyjnych Tramwajów Warszawskich wynika, że ten pierwszy parametr jest spełniony – mówił podczas prezentacji wiceprezes Medcomu Piotr Wroński, który dodał, że podane oszczędności mierzone są w stosunku do nowoczesnych tramwajów, a nie do wycofywanych starych pociągów.
– Oznacza to, że gdyby Tramwaje Warszawskie wymieniły cały swój tabor na taki, w którym możliwy będzie odzysk energii, rachunki za nią spadły by właśnie o blisko 25% – dodał Piotr Wroński. Istotna informacja w związku z tym dotyczy tego, że w
olbrzymim przetargu na tramwaje, który właśnie ogłosił warszawski przewoźnik, producent, który je dostarczy, musi zadbać o to, by zostały wyposażone w system rekuperacji z superkondensatorami.
– Innym przewoźnikiem, który zyskał na systemach odzyskiwania energii elektrycznej jest Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni, gdzie dzięki naszym systemom firma ta straciła status odbiorcy priorytetowego w miejskim zakładzie energetycznym, z czego oczywiście jest zadowolona – powiedział z uśmiechem Wroński.
Mateusz Morawiecki zainteresował się także ładowarkami elektrycznymi, które produkuje Medcom, a bez których zapewne nie wystartuje ambitny projekt miejskiej e-mobilności, dzięki któremu na polskich ulicach ma zacząć jeździć nawet 1000 elektrobusów, o czym piszemy
tutaj.
Kolejowo-autobusowe elektryczne projekty Medcomu
– Bierzemy aktywny udział w programie E-Bus, mamy już doświadczenie przy budowie elektrycznych urządzeń napędowych dla autobusu Solaris Electric 12, który został nagrodzony najważniejszą nagrodą w branży –
Bus of the Year 2017. Co prawda jeszcze nie produkujemy baterii do pojazdów, ale rozważamy taką możliwość – mówił wicepremierowi przedstawiciel firmy.
– Współpraca w ramach programu E-Bus i InnoTabor, czyli innowacyjnych rozwiązań w przemyśle elektroenergetycznym dla pojazdów komunikacji miejskiej i szynowych, to jest coś w czym Polska może się specjalizować. Zależy nam na takich firmach jak Medcom, gdzie polski zakład jest dostawcą urządzeń wysoko zaawansowanych technologicznie. Myślę, że jesteśmy na początku epopei technologicznego rozwoju Polski – powiedział po spotkaniu minister Morawiecki.