Moskwa chwali się, że odchodzi od napędu spalinowego w transporcie publicznym na rzecz ekologicznych rozwiązań. Do stolicy Rosji, jak zapewnia miasto, dotarł już tysięczny autobus elektryczny rodzimej produkcji. Lokalni miłośnicy transportu nie mogą jednak doliczyć się tylu pojazdów i wskazują, że rzeczywista liczba elektrobusów jest znacznie mniejsza. W planach jest jednak osiągnięcie w 2030 roku neutralności klimatycznej, dlatego władze miasta planują kupować po 500 elektryków rocznie.
Na ulice Moskwy wyjechał oficjalnie tysięczny autobus elektryczny. Nowe pojazdy należą do Mosgortrans, głównego operatora miejskiego transportu publicznego w mieście. Tysięczny autobus jest zarazem czterechsetnym zakupionym za środki z wyemitowanych przez Moskwę zielonych obligacji. Ten instrument finansowy, w odróżnieniu od zwykłych obligacji, ma jasno określony cel finansowania. Środki pozyskane z emisji zielonych obligacji są przeznaczane na cele środowiskowe, tzn. minimalizację negatywnego wpływu na otoczenie i środowisko naturalne.
Ile rzeczywiście jest elektrobusów w Moskwie nie jest do końca jasne. Miłośnicy komunikacji mówią jednak o zabiegu pijarowym. W rzeczywistości fizycznie w stolicy Rosji ma być mniej niż 900 pojazdów, a jeszcze mniej wyjeżdża na linie.
Autobusy elektryczne pojawiły się w Moskwie zaledwie 3 lata temu – po raz pierwszy w 2018 roku. Jak informuje Mosgortrans, do tej pory „ten innowacyjny transport naziemny dowiódł swojej efektywności”. Elektryczne autobusy zostały uruchomione już na 66 liniach, na których wykonały już 60 mln kilometrów. W całości wyparły komunikację trolejbusową – w stolicy Rosji znajdowała się niegdyś największa sieć na świecie.
Z elektrobusów skorzystało ponad 150 mln pasażerów. Ponadto Moskwa aktywnie rozwija infrastrukturę ładowania. Obecnie w mieście znajduje się ponad 168 punktów ładowania. Do końca 2023 roku liczba ta wzrośnie do 500 stacji.
Autobusy elektryczne rosyjskiej produkcji, jak podkreśla operator, są wygodne i niezawodne. Każdy pojazd zaprojektowano do przewozu ok. 85 osób. Dostępność dla osób na wózkach zapewnia niska podłoga, rampy oraz wydzielone strefy. Na wyposażeniu znalazły się ładowarki USB, klimatyzacja oraz ekrany z informacją pasażerską. Urzędnicy podkreślają, że dotychczasowe pojazdy bardzo dobrze sobie radzą nawet w ekstremalnych temperaturach. Autobusy pracują bez przerwy – już czwarty sezon zimowy. Zgodnie z deklaracją producenta autobusy powinny prawcować w zakresie temperatur od -40 st. C do 40 st. C. Baterie są wyposażone w system kontroli temperatury, który zapobiega przegrzewaniu się komponentów latem i zamarzaniu zimą.
Moskwa w 2021 roku zaprzestała zakupów autobusów z silnikiem diesla. Dziś miasto koncentruje się na ekologicznych alternatywach w myśl światowych trendów. W przyszłym roku Moskwa planuje zakup kolejnych 600 pojazdów elektrycznych. Do końca 2023 roku do miasta trafi ponad 2200 autobusów elektrycznych. Prawie 40 proc. całej floty transportu autobusowego będzie posiadało napęd elektryczny. Jak deklaruje miasto, do 2030 roku cała flota komunikacji miejskiej ma być przyjazna środowisku. Aby osiągnąć ten cel władze miasta zamierzają kupować ponad 500 autobusów elektrycznych rocznie, a także wspólnie z Kamazem i Rusnano opracować innowacyjny model autobusu wodorowego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.