Moskwa zapowiada, że środki pozyskane z zielonych obligacji służą rozwojowi infrastruktury transportu miejskiego, który przyczynia się do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń. Głównie mowa o rozbudowie metra i zakupie elektrobusów.
Moskwa zapowiada, że specjalne zielone obligacje pomogą sfinansowania wybudowanie 18 nowych stacji i ponad 43 km nowej, tzw. dużej linii obwodowej metra, a także wyremontować trzy kolejne stacje i 4 km linii.
– Uruchomienie dużej linii obwodowej pozwoli niektórym Moskwianom zrezygnować z transportu samochodowego. 10 tys. mniej samochodów w Moskwie będzie skutkowało 20 tys. ton mniej CO2 rocznie – przekonuje Maksim Liksutow, wicemer Moskwy ds. transportu.
Zielone obligacje to instrument finansowy, który w odróżnieniu od zwykłych obligacji, ma jasno określony cel finansowania. Środki pozyskane z emisji zielonych obligacji są przeznaczane na cele środowiskowe, tzn. minimalizację negatywnego wpływu na otoczenie i środowisko naturalne.
Rozwój moskiewskiego metra nie jest jedynym zadaniem, które ma być finansowane zielonymi obligacjami. Miasto planuje pozyskać do końca tego roku tysiąc autobusów elektrycznych. – Moskwa
kupuje 400 elektrobusów z zielonych obligacji z czego 100 jest już w eksploatacji – mówi Liksutow.
Władze miasta obrazowo przekonują, że zastąpienie jednego tradycyjnego autobusu autobusem elektrycznym zmniejsza emisję do powietrza o 190-260 kg rocznie, a emisję CO2 o średnio 60 ton rocznie. Inwestycja w elektryczne rozwiązania ma wpłynąć na czystsze powietrze stolicy.
W ramach zielonych obligacji Moskwa sfinansowała także wykończenie stacji metra Niżegorodskaja. Stacja charakteryzuje się oryginalnym wystrojem, który jest połączeniem geometrycznych kształtów z żółtymi i pomarańczowymi pasami. Przewiduje się, że do 2023 r. obsługa pasażerów na stacji przekroczy 40 tys. osób dziennie.
– Podkreślamy, że metro jest transportem ekologicznym, nie zanieczyszczającym powietrza i bezpiecznym dla środowiska. Środki z obligacji są kierowane na ważne projekty miejskie, które znacznie poprawiają standard życia mieszkańców stolicy i sprawiają, że mobilność w miastach jest jeszcze bezpieczniejsza – podkreśla Maksim Liksutow, wicemer Moskwy ds. transportu.
Pierwsza emisja zielonych obligacji na moskiewskiej giełdzie miała miejsce w maju 2021 roku. Wyemitowano wówczas papiery o wartości 70 mld rubli, czyli ok. 3,9 mld zł. Zainteresowanie było bardzo duże, że zamówienia aż 1,2-krotnie przewyższały podaż.