Dwie rosyjskie i jedna duńska pracownia architektoniczna wygrały konkurs na projekt trzech nowych stacji moskiewskiego metra. Rosjanie docenili prostotę, ale nie zapomnieli o monumentalnym charakterze tamtejszej kolei podziemnej.
Otwarty
konkurs, który ogłoszono w grudniu dotyczy trzech stacji położonych w północnej części miasta, na nowo budowanej linii metra. Stację Szeriemietiewskaja zaprojektuje rosyjskie biuro AI–Architects, które niedawno zaprojektowało przebudowę ul. Borowickiej w pobliżu Kremla. Stacja Rżewskaja, zostanie zaprojektowana przez inna rosyjską pracownię Blank Architects, z kolei stacja Strominka będzie miała wygląd, który powstał na kreślarskich stołach duńskiej pracowni MAP Architects.
Szeriemietiewskaja będzie na pierwszy rzut oka bardzo prosta, utrzymana w białych barwach. Uwagę mają zwracać koliste kolumny podtrzymujące dach wejścia na stację i obecne na peronach. Twórcy wizualizacji przyznają, że chcieli połączyć monumentalizm tradycyjnych stacji z ergonomia i funkcjonalnością nowszych obiektów moskiewskiego metra. Stąd np. ławki wtopione w ściany, czy lustrzane powierzchnie, które mają skłaniać pasażerów by podświadomie poruszali się na stacji wolniej.
fot. AI Architects Rżewskaja będzie się wyróżniać m.in. różowymi podłogami, które mają ocieplać chłód metalu i kamienia. Między wejściami pasażerowie mają się poruszać korytarzami z łukowymi sklepieniami, które będą prowadziły do centralnej hali. Wejście do stacja ma być całkowicie przezroczyste, dzięki temu pasażerowie będą mogli zobaczyć pobliski plac i Dworzec Ryski.
fot. Element / © ELEMENT, więcej na stronie welcometoelement.com Najbardziej nowoczesna wydaje się być propozycja duńska dla stacji Strominka. W tym wypadku perony mają być raczej ciemne, ale za to oświetlane nieregularnie rozłożonymi na suficie i ścianach lampami. Najbardziej efektowny będzie dach nad schodami prowadzącymi z wejścia na perony, pod którym w specjalny sposób zostaną zawieszone liczne źródła światła.
fot. design-metro.ru Według organizatorów konkursu prace mają się niedługo rozpocząć. Wszystkie trzy stacje zgodnie z planem powinny zostać otwarte w 2020 r.
Konkurs miał charakter powszechnego głosowania. Dla każdej ze stacji komisja konkursowa zaproponowała trzy finałowe projekty, z których zwycięzcę wybierali mieszkańcy Moskwy. W konkursie oddano 200 tys. głosów, więc zwycięskie prace rzeczywiście można uznać za takie, które spodobają się pasażerom.