Na ulice Moskwy nie wyjeżdża już żaden z 70 tramwajów Fokstrot, które do stolicy Federacji Rosyjskiej dostarczyła Pesa. Powodem jest brak części zamiennych oraz bieżącego utrzymania przez operatora, który po rosyjskiej agresji w Ukrainie został odcięty od części zamiennych.
Na moskiewskich torowiskach nie można już spotkać tramwajów Pesa Fokstrot, które polski producent dostarczył do stolicy Federacji Rosyjskiej w latach 2014-2016.
Przypomnijmy, że Pesa wygrała przetarg na dostawę 120 tramwajów w 2013 roku. Pierwszy pojazd rozpoczął służbę w czerwcu 2014 roku.
Dość szybko okazało się jednak, że bydgoski producent
raczej nie dostarczy wszystkich zamówionych wagonów, bowiem Moskwy nie było stać na zapłacenie za 60 ze 120 zamówionych tramwajów. Było to spowodowane spadkiem kursu rubla, na co główny wpływ miała rosyjska agresja na Krym i Donbas w 2014 roku i będące jej konsekwencją sankcje. Ostatecznie stolica Rosji
zapłaciła za 10 kolejnych tramwajów a całe zamówienie zostało zakończone na 70 dostarczonych
wagonach. Aktualnie Fokstroty nie wyjeżdżają już na trasy z powodów technicznych. Z naszych informacji wynika, że operator zmuszony był odstawić wszystkie tramwaje Fokstrot z powodu braku części i bieżącego utrzymania, choć nie jest to sytuacja nowa, bowiem już przed wojną przewoźnik odstawił część wagonów (około połowę floty) i planował przetarg na ich przywrócenie do pełnej sprawności.
– Pesa zerwała współpracę z Moskwą po aneksji Krymu w 2014 roku. Wcześniej spółka odpowiadała za utrzymanie tramwajów tylko w okresie gwarancyjnym, który się skończył. Od momentu pierwszych sankcji na Rosję nie współpracujemy z Mosgostrans, mimo że otrzymywaliśmy zapytania ofertowe dotyczące komponentów do napraw/serwisowania tramwajów – mówi nam Marcin Grzyb, dyrektor sprzedaży LRV w Pesie.
Warto dodać, że zerwanie współpracy i sankcje nałożone na Rosję w wyniku agresji z 2022 roku znacznie przyspieszyły też proces „kanibalizacji” floty Fokstrotów. MosGorTrans bowiem stopniowo wyłączał z ruchu kolejne tramwaje z Pesy i wykorzystywał części odstawionych tramwajów do serwisowania sprawnych jeszcze jednostek. Ostatecznie proces ten doprowadził do odstawienia całej floty.